Transformasi
dalam bidang pendidikan menunjukkan bahawa profesion keguruan sedang
menghadapi pelbagai cabaran. Untuk menjadi seorang guru yang
profesional, kreatif dan kritis dalam menyelesaikan sebarang yang
dihadapi, setiap guru perlu melengkapkan diri dan sentiasa terbuka
untuk berkongsi idea dan mencari maklumat yang releven dengan
perkembangan semasa.
Berdasarkan
teks ucapan YAB TPM Sempena Majlis Perutusan Tahun Baharu 2015,
Kementerian Pelajaran Malaysia, kenalpasti isu dan cabaran yang
dihadapai oleh guru pada masa kini serta berikan cadangan yang
releven untuk menyelesaikan cabaran itu.
Pengenalan
Ramai
berpendapat secara umumnya kerjaya sebagai seorang guru merupakan
suatu pekerjaan yang murni. Tambahan pula dikatakan guru mempunyai
cuti yang banyak. Ada juga yang mengatakan menjadi seorang guru
adalah sangat senang dan memperoleh pendapatan tinggi dan tetap.
Tidak kurang juga yang menyatakan menjadi seorang guru merupakan
‘jalan mati’ setelah profesion lain tidak menjanjikan ruang dan
peluang yang baik. Pelbagai tanggapan yang boleh disimpulkan dalam
kalangan masyarakat umum tentang profesion guru.
Namun
sebenarnya, profesion guru bukan sahaja suatu pekerjaan yang murni
dan baik malah menjadi seorang guru bermakna kita perlu menggalas
suatu tugas dan cabaran yang hebat bagi mendidik, membimbing dan
menunjuk ajar dalam proses membentuk seorang manusia untuk menjadi
modal insan yang berguna untuk agama, bangsa dan negara . Dalam
mengharungi proses dan sistem pendidikan tersebut khususnya di Negara
kita seorang guru sering menghadapi pelbagai cabaran dalam
melaksanakan konteks tugasannya di bilik darjah dan sekolah.
Kita
sebagai warga guru, sepatutnya amat bersyukur kerana mendapat seorang
menteri iaitu YAB Tan Sri Dato' Hj Muhyiddin Hj Mohd Yassin yang amat
memahami dan sentiasa berusaha menjaga kebajikan kita sebagai guru
dalam usaha kita menhasilkan sumber tenaga manusia pada masa depan.
Dalam ucapannya, beliau banyak memperkatakan tentang keujudan guru
seiring dengan peredaran masa yang cepat berlalu. Beliau juga turut
melihat kemampuan dan kekuatan guru dalam menghadapi cabaran dunia
hari di bawah nama Malaysia.
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat ( 2007 : 232) cabaran didefinisikan sebagai
hasil mencabar (mempersoalkan, mempertikaikan, ajakan (untuk berlawan
dan sebagainya), sesuatu (unsur, faktor dan sebagainya) yang mencabar
(menguji kemampuan dan ketabahan seseorang atau sesuatu organisasi
dan lain-lain), pekerjaan yang penuh dengan cabaran. Oleh itu,
secara lateralnya cabaran membawa maksud sesuatu hal atau perkara
yang menguji kemampuan serta ketabahan seseorang yang ada kaitannya
dengan sesebuah organisasi. Dalam konteks perguruan, profesion
menjadi seorang guru perlu menyahut cabaran untuk melihat keupayaan
seorang guru dalam melaksanakan tugasannya bukan sahaja dalam biik
darjah namun di sekolah secara amnya. Berdasarkan
teks ucapan YAB Tan Sri Dato' Hj Muhyiddin Hj Mohd Yassin, beliau
menekankan isu paling baru diperkatakan , berita sedih yang melanda
negara , iaitu banjir besar .
Pada
28 Disember 2014, Kementerian Pendidikan Malaysia ( KPM) mendapati
sejumlah 340 buah sekolah daripada tujuh buah negeri terlibat dengan
banjir, samaada diajadikan Pusat Pemindahan Sementara atau
ditengelami air. Apabila melibatkan sekolah pastinya guru turut
menerima cabarannya. Ketika banjir melanda, tiada tangan manusia yang
dapat menghalangnya. Kuasa Allah. Bencana memberikan pengajarannya.
Sesuatu yang tersirat ingin disampaikan Yang Maha Esa kepada kita,
umat Nya.
Dalam
banjir berkenaan, kerosakan, kemusnahan, dan kerugian melibatkan
sesiapa sahaja dalam laluannya. Fasiliti, bangunan, buku-buku,
padang, kerusi, meja, segala apa yang telah dibuat oleh guru dan
sekolah turut musnah. Kerugian dianggarkan berjuta-juta ringgit.
Setelah banjir pulih, kita turut mengambil masa pula untuk
membersihkan sisa sisa banjir, lumpur tebal yang melekat, bahan
limpahan sungai, kayu mati, tinggalan bangunan yang runtuh, kelas
yang musnah, pastinya akan melelahkan dan luluh
airmata memandangnya. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.
Demikianlah halnya, kami para guru yang tidak ditimpa musibah ini,
memandang dari kejauhan, melihat menerusi TV dan radio, menerima
kiriman mesej, bagaikan merasai dugaan itu.
Sekolah
ibarat rumah kedua kita, apabila sekolah musnah , sudah pastinya,
sangat terkesan rasa sedih dijiwa. Itu
baru sekolah, bagaimana halnya dengan rumah sendiri yang turut musnah
dalam bencana alam ini. Habis harta benda, pakaian, alat elektrik,
kenderaan, makanan, buku-buku ilmiah, hanya tinggal kesan. Semuanya
melibatkan wang ringgit untuk diganti yang baru. Nasib baik wang
boleh dicari, bagaimana pula dengan nyawa? Bencana sebegini
adakalanya turut melibatkan kehilangan nyawa. Ada guru kita
meninggal dunia dalam banjir itu. Bagaimana dengan anak-anak mereka,
siapa yang akan menjaganya?
Dalam
bencana banjir juga, saya melihat bantuan yang diberikan oleh rakyat
Malaysia sentiasa ada. Bantuan pakaian, makanan, minuman, selimut,
dan sebagainya, tanpa rakyat Malaysia yang prihatin dan berkesedaran
tinggi untuk membantu. Ada juga kumpulan kerajaan, NGO, orang
perseorangan yang turut sama mengembeling tenaga dan wang ringgit,
turun padang ke lokasi terjejas banjir, bagi membantu membersihkan
kawasan sekolah, warga emas, asrama, jalanraya dan sebagainya.
Pada
pandangan saya, setiap yang berlaku ada hikmahnya. Ada sesuatu yang
ingin disampaikan sebagai peringatan kepada kita. Sama-samalah kita
mengenang kembali dan menginsafi keadaan ini.
Nampaknya
kita perlu berubah kepada yang lebih baik. Membina sesuatu yang baru
dan lebih berkesan. Penempatan sekolah perlu difikirkan semula dari
aspek keselamatan bencana alam. Bagaimana langkah pencegahan
berfungsi? Bahan-bahan penting perlu diletakkan ditempat tinggi
sebagai langkah berjaga-jaga. Dokumen murid dan dokumen sekolah perlu
dikenalpasti lokasi yang selamat dan ditempat tinggi. Jangan hanya
memikirkan faktor kesusahan untuk berulangalik ke tempat tinggi pada
masa sekarang. Fikirkan juga dalam pelbagai situasi kecemasan itu
sendiri. Guru ditempat saya, tidak mahu menggunakan bangunan tinggi
kerana menjadikan alasan penat , masa dan sebagainya. Alasan ini
perlu ditukar demi kepentingan keselamatan dan ia perlu bermula
daripada sekarang. Sekolah
dengan bangunan lama, kerusi meja yang lama, lokasi yang lama, ditepi
sungai atau ditempat rendah, perlulah difikirkan semula
penempatannya. Kalau sudah setiap kali musim banjir, maka
tenggelamlah sekolah itu, maka KPM perlu memikirkan lokasi yang baru
. Ini lebih baik dari asyik membayar baik pulih setiap tahun.
Bagi
kawasan banjir, ditepi sungai, ianya perlulah ditambak untuk faktor
keselamatan penduduk kawasan berkenaan, sekiranya ada penempatan dan
kebanjiran berulang saban tahun, Pihak Berkuasa Tempatan, sepatutnya
memikirkan penempatan baru yang lebih selamat dan kondusif untuk
perkembangan sihat penduduk setempat. Semua badan kerajaan dan NGO
perlu sama-sama seiring membantu dalam hal ini. Kerjasama penduduk
juga perlu bagi melancarkan usaha kerajaan ke arah ini. Tidak
perlulah bersikap tidak matang semata-mata kerana anti atau pro
kerajaan . Marilah kita bergandingbahu untuk kebaikan bersama tanpa
menyentuh isu politik yang tidak akan menguntungkan sesiapa dalam
keadaan darurat .
Bencana
yang berlaku, marilah kita melihat kepada punca-punca penyebab
banjir. Hutan ditebang sesuka hati, sampah sarap dibuang merata
tempat, semua ini, andai dikaji semua menjadi penyebab kenaikan air
secara mendadak. Bagaimana kita sebagai guru boleh membantu ke arah
masa depan Malaysia yang lebih baik. Kembali ke akarnya. Kanak-kanak
perlu dididik sedari awal tentang kesedaran sikap yang baik,
mengutamakan kebersihan diri dan persekitaran, cintakan alam
semulajadi dan cinta akan keamanan tanpa mengambil kira usia, agama,
kaum serta fahaman politik. Guru sentiasa perlu menanamkan
nilai-nilai murni sedari kecil dan harapan kita apabila kita menyebut
dan mengingatkan, semoga kata-kata dan nasihat yang baik ini akan
menjadi pedoman kemudian hari kelak.
Alam
memerlukan manusia mentadbir dengan menjaga keseimbangan nya,
sekiranya berlaku kekurangan maka, akan jadilah masalah serta bencana
yang akan kembali membahayakan manusia. Kesedaran inilah yang perlu
dipupuk agar dapat diteruskan legasi negara kita yang sejahtera
biarpun pelbagai cabaran mendatang.
Dalam
ucapan YAB TPM juga menyebutkan cabaran guru dalam menerima
Transformasi pendidikan iaitu, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.
Pelan
Pembanguan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang dilancarkan oleh
Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Pendidikan merangkap Timbalan
Perdana Menteri pada 6 September lalu adalah persiapan untuk
menyediakan generasi penerus dan negara menghadapi cabaran alaf 21.
Antara cabaran alaf s2 ialah perkembangan ilmu dan proses pendidikan
yang dinamik mengikut arus semasa. Perkembangan teknologi dunia
merujuk kepada teknologi maya dan media baru adalah cabaran yang
perlu dihadapi dengan perancangan yang rapi dan strategik.
Faktor
globalisasi merupakan faktor utama dalam mendepani cabaran perubahan
masa depan. Laungan hak asasi manusia mengikut ukuran barat, budaya
popular dan hedonisme yang sedang menular, hegemoni pihak luar
terhadap faktor kemajuan teknologi, kepesatan ekonomi dan budaya
menjadikan Malaysia tercabar untuk terus bangun, maju dan berubah.(
Sidek Baba,2013)
Menyedari
situasi mendesak ini, generasi muda haruslah dipersiapkan untuk
bersedia kepada cabaran globalisasi disamping mengukuhkan asas
fundamental dan releven dengan Malaysia dalam kemajuan acuan kita
sendiri. Perubahan
dalam ilmu dan pendidikan adalah sesuatu yang tidak dapat
dielakkan.Tradisi penyelidikan dan pengembangan menyebabkan ilmu
berkembang dinamik. Ianya serta merta menuntut kebijaksanaan
bagaimana perkembangan ilmu dalam bidang sains, teknolongi dapat
diladeni dan dimanfaatkan dengan bijaksana. Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia melibatkan kajian penuh terhadap pemimpin
sekolah, guru, ibubapa, murid dan orang ramai di seluruh negara. Ia
bertindak dengan menilai prestasi semasa sistem pendidikan negara
dengan pengambil kira pencapaian lampau dan membandingkannya dengan
tanda aras antarabangsa.
Pelan
ini juga mencadangkan 11 anjakan strategik dan operasi yang perlu
dilaksanakan oleh Kementerian bagi mencapai visi yang dihasratkan.
Kualiti kurikulum guru, pengurusan sekolah dan masyarakat, kaedah
penyampaian dan cara pengukuran mempunyai kaitan rapat membangunnya
pelan ini. Terdapat
enam ciri utama yang diperlukan oleh setiap murid untuk berupaya
bersaing di peringkat global. Ciri-ciri itu ialah ilmu pengetahuan,
kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran dwibahasa, etika
dan kerohanian dan identiti nasional.(PPPM,2013-2025). Ilmu
pengetahuan adalah sesuatu yang amat penting bagi mendepani
perubahan. Integrasi ilmu dan nilai adalah sesuatu yang amat penting
supaya ilmu tidak hanya dipelajari secara mekanistik tetapi sekali
gus membentuk sahsiah dan jati diri pelajar.
Kemahiran
berfikir merupakan faktor penting kepada perubahan. Ilmu pada hari
ini tidak hanya dihafaz semata-mata untuk keperluan peperiksaan.
Dalam tradisi umat islam yang membawa kepada tamadun proses
pengajaran dan pembelajaran melalui lima tahap yang sifatnya saling
mengukuh. Untuk itu, kefahaman perlu diutamakan. Selepas faham,
berfikir merupakan peringkat ke2. Berfikir melahirkan pemikiran (
fikrah ). daripadanyalah proses internalisasi ( penyerapan) akan
berlaku. Akhirnya manifestasi ilmu terlihat pada amalan. Itulah
antara yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
(PPPM,2013-2025).
No comments:
Post a Comment