Guru,
cikgu, ' Master', adalah panggilan umum yang khusus menunjukkan tahap
hormat tertinggi bagi seorang insan yang menjadi penunjuk jalan,
pendidik, pengajar, penghibur, pentadbir dan segala perkataan yang
menunjukkan tanda hormat itu.
Untuk
memulakan penerangan tentang pimpin , kita perlu mendalami definisi
dalam bahasa melayu perkataan-perkataan yang menghampiri maksud ini .
Kepemimpinan ialah perkataan terbitan daripada "pimpin' yang
beerti bimbing, pandu atau tunjuk. Memimpin
diberi erti sebagai memegang tangan dan membawa berjalan menuju
kesesuatu tempat. Manakala, Kepimpinan
membawa erti “keupayaaan memimpin” dan kepemimpinan pula adalah
“keupayaan sebagai pemimpin, dan berdaya sebagai seseorang
pemimpin” (Kamus Dewan,2002).
Kesimpulannya,
Kepemimpinan adalah satu proses mempengaruhi tingkahlaku orang lain
untuk menggalakkan mereka bekerja kearah pencapaian sesuatu matlamat
yang ditetapkan. Kepemimpinan juga dilihat sebagai kebolehan untuk
mempengaruhi ahli-ahli kumpulan untuk mencapai sesuatu matlamat
(Robbins,2003). Menurutnya pemimpin yang baik boleh mempengaruhi
orang lain untuk mencapai sesuatu matlamat. Seterusnya, Kepemimpinan
merupakan keupayaan utk mempengaruhi sistem kepercayaan, tindakan &
pegangan nilai ahli-ahli dlm kumpulannya (Leithwood&Janti,1999).
Beliau melihat unsur kepimpinan dari sudut yang lebih luas dalam
masyarakat.
Guru
adalah pemimpin. Beliau menjadi pemimpin untuk dirinya dan menjadikan
dirinya sebagai contoh pemimpin yang paling ideal pada pandangan
muridnya.Kepemimpinan
seorang guru di sekolah melibatkan sikap-sikap pemimpin yang perlu
dicontohi. Banyak juga pengetahuan yang saya peroleh mengenai
jenis-jenis kepemimpinan yang boleh diamalkan dalam organisasi
terutamanya di sekolah. Sebagai seorang guru kita haruslah mengetahui
apakah yang dimaksudkan dengan kepemimpinan. Jenis-jenis kepemimpinan
yang harus ada di sekolah.
Selain itu , tugas pemimpin akan sentiasa berusaha untuk meningkatkan
kecemerlangan sekolah sama ada dalam bidang kurikulum atau
kokurikulum. Seorang pemimpin akan sentiasa menjaga kebajikan orang
bawahannya secara adil dan saksama. Sikap pilih kasih dan sikap tidak
ambil peduli yang ada dalam seorang pemimpin akan menyebabkan
sesebuah sekolah itu akan mengalami kemorosotan dalam bidang
akedemik. Keadaan secara langsung akan menyebabkan sesebuah sekolah
itu akan sentiasa mengalami permasalahan dalam pentadbiran.
Sebagai seorang pemimpin di sekolah, pengetahuan yang mendalam dalam
tugas-tugas sebagai seorang pemimpin haruslah dipelajari dengan lebih
mendalam. Ini membolehkan, kita dapat memimpin sesebuah sekolah itu
dengan lebih berkeyakinan. Selain memikul tugas yang berat peranan
sebagai seorang pemimpin hendaklah menghormati orang bawahan agar
orang bawahan akan memberikan kerjasama dalam semua perkara yang
berkaitan dengan pentadbiran.
Di samping itu , seorang pemimpin tidak seharusnya terlalu mengikut
perasaan dalam mentadbir organisasi terutamanya jika terdapat
segelintir guru yang tidak mengikuti peraturan yang telah ditetapkan.
Oleh itu, pemimpin memainkan peranan yang penting bagi mengubah
tingkahlaku guru tersebut. Teguran yang membina akan memberi
kesedaran kepada guru tersebut betapa pentingnya mengikuti peraturan
sekolah.
Dewasa
ini, kita melihat pelbagai isu yang timbul berkaitan permasaalahan
guru . Isu yang menjadi perhatian saya ialah isu penempatan guru.
Sepertimana yang kita ketahui, di Malaysia pelajar-pelajar Program
Sijil Perguruan Malaysia, Program Diploma Perguruan Malaysia, Program
Ijazah Perguruan Malaysia, Kursus Perguruan Lepasan Ijazah, dan
pelbagai lagi program untuk melatih guru yang baru. Untungnya di
Malaysia, sebaiknya selesai kursus , pelajar ini terus ditawarkan
untuk menjadi guru dan ditempatkan disekolah-sekolah di Malaysia.
Keadaan penempatan guru ini juga turut sama dirujuk mengikut beberapa
kepentingan yang diambil perhatian. Kita maklum pada Surat Akuan
Sumpah yang telah ditandatangan telah jelas menyatakan bahawa , kita
perlu menerima dengan rela hati, sekolah yang telah ditugaskan. Akur
menerima arahan dan rela menurut perintah. Bagi pihak Kementerian
Pendidikan Malaysia, Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pelajaran
Daerah , kita sama-sama telah tersedia faham dengan agihan penempatan
guru-guru baru dan guru -guru dalam perkhidmatan. Dalam surat arahan
bertugas, kita memang telah berjanji untuk sedia ditukarkan dimana
sahaja, tetapi keadaan ini juga bergantung kepada beberapa perkara
yang boleh dipertimbangkan. Pihak atasan bukanlah kejam sehingga
tidak memandang masalah guru. Namun begitu, sebagai penjawat awam,
kita perlu tenang berfikir dan bertindak . Sabar dan gunakan saluran
yang betul.
Jesteru
itu, apabila berurusan dengan manusia, sudah pastilah unsur
kemanusiaan akan menjadi pertimbangan utama. Manusia memimpin
manusia. Bagi isu penempatan ini, bukanlah suatu yang mudah
diselesaikan. Sejak mula wujudnya jawatan guru, pasti akan ada
masalah ini.
Antara
masalah luahan utama isu penempatan yang ialah berjauhan daripada
keluarga, suami, isteri, anak, ibu bapa . Kita tahu, setiap dari kita
telah difitrahkan untuk berkeluarga. Merujuk kepada Sabda Rasulullah,
Sabda
Rasulullah s.a.w. maksudnya:
Hai orang-orang muda, sesiapa di antara kamu yang mampu berkahwin maka hendaklah dia berkahwin kerana ia (iaitu perkahwinan) itu dapat mengawal mata dan kemaluan. Barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa kerana ia (iaitu puasa) akan menjadi penjaga baginya.
Hai orang-orang muda, sesiapa di antara kamu yang mampu berkahwin maka hendaklah dia berkahwin kerana ia (iaitu perkahwinan) itu dapat mengawal mata dan kemaluan. Barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa kerana ia (iaitu puasa) akan menjadi penjaga baginya.
Berulang
kali saya membaca dan menghayati hadis ini. Terdetik di hati, “begitu
indah Islam yang
dibawa oleh Rasulullah s.a.w. kerana agama yang selari dengan fitrah
manusia ini, agama yang memahami kehendak naluri nafsani, agama yang
tahu hikmah yang tersirat di sebalik hakikat, apabila berbicara
tentang berkahwin, disuanya dahulu penawar untuk insan-insan seperti
ini.”
Namun
begitu, apabila berkeluarga maksudnya, hidup bersama-sama. Tetapi
dalam isu penempatan, ianya timbul apabila tidak dapat bersama-sama
kerana jarak tempat yang jauh. Ada yang suaminya di Sabah atau
Sarawak tetapi suaminya di Semenanjung Malaysia atau sebaliknya,
bayangkanlah bagaimana mereka mengharungi kehidupan ini. Pastinya
sukar juga untuk kita tidak berkompromi dengan perasaan mereka .
Keadaan
ini akan menimbulkan masalah sosial yang akan menjejaskan
akauntabiliti guru sebagai pemimpin itu sendiri. Bagaimana mereka ini
akan mampu untuk meneruskan tugas tanpa sokongan ahli keluarga yang
rapat. Datang sekolah tetapi hati jauh teringat. Nampak anak murid
ternampak anak kita. Tengok suami orang, teringat suami sendiri.
Begitulah umpamanya kesusahan ini. Nampak macam gembira tetapi dalam
hati, siapa yang tahu. Kalau isteri yang berbadan dua, bagaimanakah
pula dia menjalani hidup tanpa suami disisi. Akan wujud ikatan hati
yang salah, akan timbul perhatian yang tidak sewajarnya, akan lahir
perasaan yang tidak sepatutnya, bila ini berlaku, bagaimana institusi
keluarga yang telah dibina akan terus kukuh. Ada suami yang berjauhan
daripada isteri, tetapi telah mempunyai skandal dengan isteri orang,
guru ditempat bertugas, atau anak murid itu sendiri. Suami isteri
bercerai berai, anak-anak hilang kasih dan sayang. Sebuah istana
cinta telah runtuh , gara-gara terlalu mengikutkan kata hati .Kalau
diikutkan banyak kes sebegini telah berlaku. Dan harus diingat,
Kerana Nila setitik, rosak susu , sebelanga. Buruknya yang dipandang,
masalah guru yang tidak bermoral sehingga menjejaskan akauntabiliti
profesion guru itu. Masalah ini kalau diteliti antara puncanya adalah
jauh dari isteri atau suami. Berkahwin dan tinggal berjauhan, mohon
ditukarkan ditempat suami tetapi belum ada rezeki untuk bertukar.
Ada
juga aduan yang diterima yang menyatakan kesusahan apabila hidup
keseorang diperantauan. Anak gadis, isteri orang, hidup merantau
ditempat orang, dengan kemudahan yang terhad, rumah yang tersedia
seadanya. Pastinya keselamatan menjadi kebimbangan utama. Kecurian,
penculikan, kes rogol, pembunuhan semuanya semakin menjadi-jadi
sehingga hari ini. Didada akhbar seringkali kita dengar mangsa nya
adalah kaum yang lemah, pasti akan timbul kerisauan yang bukan
sedikit. Nampak macam mudah, tetapi sekiranya kita ditempat mereka
,pasti akan tahu bagaimana perasaannya.Mengajar dalam keadaan yang
tidak aman dan tenteram pastilah tak akan memberikan pulangan
kecemerlangan yang diinginkan. Keadaan ini akan menjatuhkan
akauntabiliti guru itu sendiri.
Ada
juga guru yang ingin bertukar , memohon tukar mengikut prosedur yang
biasa tetapi malangnya perpindahannya langsung tidak mendapat
sokongan ataupun pelepasan dari pihak pentadbir , dengan alasan
tertentu . Keadaan ini pastinya akan membebankan fikiran guru yang
perlu untuk berpindah atas sebab-sebab peribadi yang tertentu.
Seperti mengikut suami, bertukar tempat kerja dengan pelbagai isu,
keselamatan, masyarakat setempat dan sebagainya . Pastinya memohon
bertukar bererti seseorang itu, perlu berada ditempat baru bagi
membina semula motivasi dalam hidupnya bagi memberikan serta
menyelasaikan tugasan persekolahan dengan berkualiti.
Isu
penempatan juga turut sama dikesan melibatkan jarak rumah ke tempat
kerja. Ada yang sanggup berulangalik dengan masa 2-3 jam untuk pulang
kerumah setiap hari. Bayangkanlah betapa letihnya memandu setiap hari
lebih kurang 200 hari dalam setahun. Ketika letih, tugasan yang
melambak, kerja yang tidak menentu, semuanya akan memberi kesan
psikologi dan fizikal guru itu sendiri. Perjalanan yang jauh boleh
membawa kepada risiko kemalangan jalanraya.
Pernah
berlaku seorang guru Penolong Kanan Kokurikulum, mengalami kemalangan
ngeri dalam perjalanan ke tempat bertugas . Beliau berulang alik ke
sekolah dari rumahnya di Seremban ke Palong 1, yang mengambil masa
hampir 2jam perjalanan. Beliau telah meninggal dunia dalam kemalangan
itu, isunya beliau ditempatkan jauh dari rumah. Bukan melihat
kegagalan guru tersebut merancang kehidupan sehariannya, tetapi perlu
juga dilihat dalam faktor kemanusiaan. Guru berkenaan sanggup
berulangalik untuk bekerja dan dalam masa yang sama cuba untuk
bersama dengan keluarganya. Satu pengorbanan yang besar dalam usaha
guru berkenaan dalam meneruskan kelangsungan hidupnya. Pemergiannya
adalah satu kehilangan yang yang besar dalam bidang profesion
keguruan. Saya percaya ramai lagi guru-guru kita di Malaysia
mengalami masalah ini. Sungguhpun ajal maut ditangan Tuhan, kita
sebagai manusia perlu juga muhasabah diri sendiri dan sekeliling
untuk mengenal pasti punca-punca. Bekerja dalm keadaan letih, kurang
rehat, kurang tidur , pasti tidak akan memberikan pulangan hasil yang
setimpal . Pasti sedikit sebanyak akan menjejaskan akauntabiliti guru
itu sendiri.
Isu
penempatan juga turut memberikan kesan terhadap Masalah kewangan ,
harga minyak, sewa rumah dan sebagainya, sangat membebankan guru.
Guru ditugaskan mengajar didaerah pedalaman, tempat baru yang
memerlukan guru berkenaan menyewa rumah . Elaun rumah rasanya terlalu
rendah kadar berbandingan dengan harga semasa sebuah rumah sekarang.
Tetapi tidak mengapa, guru rela berkorban. Sejumlah besar kewangan
disalurkan kepada sewa rumah bagi memberikan keselesaan kepada
keluarga. Ada juga yang tidak ada pilihan lain. Ramai guru tempatan
Sabah menyewa rumah antara RM300.00 hingga RM800.00 sebulan. Ini
belum kira perjalanan dari rumah sewa ke sekolah.Ada rumah sewa tu
jauh kerana rumah sewa berdekatan sekolah tiada ada. Bahkan ada guru
terpaksa ulang alik dari Kota Kinabalu ke Kota Marudu, dari Kota
Belud ke Kota Marudu hanya kerana memkirkan keluarga dan kepayahan
pindah rumah kerana secara matematiknya sewa rumah di Kota Marudu
dibandingkan dengan kos perjalanan sebulan ada sama atau lebih kurang
sahaja. Keadaa ini menyebabkan guru terpaksa melakukan kerja-kerja
tambahan bagi menampung kehidupan keluarga dan kos sara hidup yang
semakin tinggi. Apabila tumpuan lebih disitu, maka, kita perlulah
menilai sendiri akauntabiliti guru-guru terhadap tugas hakiki mereka.
Sungguhpun sentiasa disebut, tugas hakiki tetapi apabila ada
keperluan lain yang lebih mendesak, ianya akan berada ditempat ke dua
atau ketiga. Kepentingan guru-guru dalam meletakkan tugas dan
profesion ditempat pertama akan bertukar.
Ada
juga guru-guru yang dihantar bertugas berjauhan dengan ibubapa yang
telah tua dan uzur. Sedih sekali apabila memikirkan ibu dan ayah
tinggal dirumah tanpa jagaan kita. Semua ini boleh juga menggugat
kekuatan hati untuk bertugas dengan penuh dedikasi. Bila ibubapa
kerap sakit, cuti pula kerap diambil, bila habis cuti rehat, cuti
Sakit pula dipohon, Guru Besar perlu memberikan cuti, kalau tak
diberi bercuti, rasanya akan dikatakan tidak bersimpati, kejam dan
sebagainya , tugas akan terbengkalai, anak-anak murid terbiar, jadi
keadaan ini menimbulkan situasi yang secara tidak langsung memberi
kesan negatif dan memudaratkan semua orang dalam laluan guru itu
sendiri. Anak murid, rakan sejawat, pihak pentadbir, Pihak Pejabat
Pelajaran Daerah, seterusnya Profesion Keguruan itu sendiri.
Seterusnya,
guru-guru baru juga dihantar bertugas dikawasan baru yang jauh,
dengan budaya masyarakat yang berbeza,dialek bahasa yang berbagai,
turut sama akan memberi masalah kepada guru sendiri. Pengalaman dan
pengajaran itu sentiasa berlaku dan adakalanya bukan sehari dua. Ada
juga yang sangat susah untuk menyesuaikan diri dengan kehendak
masyarakat setempat. Contoh yang mudah, guru dari pedalaman
Terengganu dihantar ke Kuala Lumpur. Dialek bahasa yang sangat
bertentangan, pastilah menjadi masalah dalam pengajaran didalam
kelas. Bukan menyatakan kelemahan guru, tetapi dari sudut kemanusiaan
itulah apa yang telah berlaku hari ini. Murid tidak faham arahan dan
berlaku masalah akibat salah faham arahan. Kalau masalah kecil ,
tidak mengapalah, tetapi kalau masalah yang besar, membabitkan nama
baik atau maruah guru sendiri. Pasti akan memalukan guru itu, dan
akhirnya timbul isu, mengapa ini boleh berlaku. Bagaimanakah
pembelajaran dan pengajaran dapat berlaku dengan berkesan sekiranya
penyampaian guru gagal disesuaikan dengan keadaan masyarakat
sekeliling. Guru berkenaan akan menjadi isu mainan dalam kalangan
murid dan ibubapa. Bagaimana guru ini boleh menjaga akauntabiliti
serta bersama mengajar dalam keadaan selesa dan bersemangat.
Isu
penempatan juga turut menimbulkan masalah dalam ratio keperluan
opsyen mengajar disekolah. Ada sekolah menerima lambakan opsyen
tertentu , ada juga tidak menerima opsyen mengikut keperluan. Jadi
guru akan mengajar bukan mengikut kemahiran dan kepakaran. Demi
mengikut tuntutan pihak pentadbir. Isunya, membazirlah kemahiran guru
itu sendiri. Sehingga akhirnya terpaksa melupakan kemahiran mengajar
yang telah diperoleh selama menjalani latihan mengajar
bertahun-tahun.
Keadaan
yang sebegini akan menimbulkan perasaan tertekan dan stress dalam
kalangan guru-guru itu sendiri. Sebagai manusia biasa, kita perlu
berada dalam keadaan yang aman dan tenteram jiwa, barulah dapat
melaksanakan tugasan yang telah diamanahkan dengan baik dan berupaya
kearah menjadi Guru Cemerlang.
Guru Cemerlang
ialah guru yang mempunyai pengetahuan, kemahiran, dan kepakaran yang
tinggi dalam mata pelajaran khususnya dalam bidang pengajaran dan
pembelajaran. Guru Cemerlang juga sentiasa berdedikasi dan
bermotivasi dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang cemerlang
secara berterusan.” - Buku Terma Rujukan konsep Guru Cemerlang.
bagaimana kita boleh mencapai agenda Guru Cemerlang sekiranya kita
bekerja dalam keadaan hati yang tidak tenteram.
Isu
penempatan guru diseluruh Malaysia memang antara isu popular dalam
kalangan guru. Masalah penempatan guru memang rumit untuk
diselesaikan. Ia menjadi bertambah sulit apabila terdapat segelintir
daripada 400,000 guru yang masih dalam perkhidmatan memohon bertukar
sekolah dengan alasan yang kurang wajar. Rata-rata
mahu mengajar di sekolah yang dekat dengan rumah. Lalu mereka
cenderung menjadikan alasan rumah sedia ada atau rumah yang baru
dibeli berhampiran sekolah sebagai sebab untuk bertukar tempat
mengajar. Sememangnya
semua orang dalam apa jua profesion pun menginginkan jarak tempat
tinggal yang berhampiran dengan tempat kerja. Jimat masa dan jimat
kos.Namun, kita juga perlu profesional kerana penempatan guru adalah
berdasarkan keperluan perkhidmatan,
Bukannya
mengikut kesesuaian tempat
tinggal.
Faktor ini penting demi meminimakan masalah kekurangan guru di
kawasan luar bandar dan pedalaman tetapi terlebih guru di
sekolah tertentu di kawasan bandar.
Dalam
pada itu, pertukaran guru juga dilakukan secara pentadbiran. Sebagai
contoh, jika Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) mendapati ada lebihan
seorang guru Bahasa Inggeris di sekolah A dan sekolah B
memerlukannya. Maka guru tersebut akan dipindahkan ke sekolah B
walaupun beliau tidak membuat sebarang permohonan pertukaran tempat
mengajar.
Bagi
guru yang memohon pertukaran secara atas talian, keputusan telah pun
diumumkan. Kepada yang berjaya, selamat mencurah bakti di sekolah
yang baru.
Bila
membuat rayuan pastikan mengikut etika dan tatacara urusan rasmi.
Jangan dibawa bayi atau anak kecil ke pejabat. Apatah lagi ibu atau
bapa yang uzur. Ia boleh mengganggu ketenteraman dan menjejaskan
urusan pihak lain. Malah ia mungkin menjejaskan tugasan lain pegawai
terbabit.
Memadai
dengan menyediakan dokumen sokongan untuk rujukan pihak yang
berkenaan. Bukti itu sudah mencukupi tanpa perlu ditambah dengan
elemen emosi dan simpati. Pihak pentadbir sedia memahami permasalahan
kita.
Utusan Malaysia Online: 22 November 2010
Utusan Malaysia Online: 22 November 2010
Sungguhpun
isu ini masih disebut hingga ke hari ini, terdapat beberapa cadangan
yang boleh dilakukan bagi mengurangkan aduan berkenaan serta membuat
penambaikkan isu ini.
Antaranya
ialah ketelusan dipihak atasan itu sendiri. Sungguhpun istilah ini
seringkali diuar-uarkan, namun masih ada ketidakpuasan hati berlaku.
Pihak Pengurusan Tertinggi perlu mempunyai maklumat yang lengkap
tentang semua guru. Walau guru ada berpuluh ribu, andainya maklumat
ini sempurna, maka, mudah bagi pihak atasan untuk 1klik untuk membuat
perubahan .
Maklumat
lengkap dan selaras antara semua pihak dan hanya boleh diakses oleh
pihak yang sepatutnya akan memudahkan sebarang pertukaran dan
kekosongan disuatu sekolah dengan cepat dan pantas. Kecairan maklumat
guru disekolah melalui Kementerian Pendidikan Malaysia, melalui
Jabatan Pelajaran Negeri masing-masing, seterusnya, pejabat Pelajaran
Daerah dan yang terakhir sekali sekolah guru berkenaan. Sebarang
keperluan perubahan penempatan perlu disenaraikan dengan jelas agar
guru dapat bertindak dan faham
Guru-guru
yang telah mengajar disekolah yang sama melebihi 5 tahun perlulah
ditukarkan bagi memberi peluang kepada semua guru untuk menambahkan
motivasi dalam profesionnya. Bayangkanlah sehingga hari ini, sudah 20
tahun disekolah yang sama. Perubahan tempat bertugas , perlu untuk
mengembalikan motivasi diri untuk berkerja dengan lebih bersemangat.
Menurut Timbalan Pendaftar UMSKAL, Zamri Mohamad Tuah ( 4mac 2013),
beliau berkata pertukaran tempat kerja adalah kehendak perkhidmatan
dan organisasi selepas kakitangan tersebut lama bertugas di sesuatu
tempat.Katanya, ianya juga untuk mengembangkan kerjaya, bakat,
kebolehan dan kecekapan pegawai dan kakitangan kerajaan.
Guru-guru
yang telah memohon untuk dipindahkan samada secara atas talian atau
secara peribadi haruslah diberikan pertimbangan sewajarnya. Tidak ada
guru yang sekadar suka-suka untuk berpindah ke tempat lain jika tidak
ada kepelua yang mendesak. Apatah lagi keperluan itu boleh
menganggugugat kerjaya dan akuntabiliti guru itu sendiri dalam
menjalankan tugasnya dengan cemerlang. Seseorang guru akan menyayangi
anak muridnya seterusnya kerjayanya dengan sepenuh hati, kecuali ada
perkara yang tidak dapat tidak boleh melemahkan semangat guru itu.
Sesungguhnya
pihak kerajaan sentiasa peka dengan kehendak rakyat, apatah lagi guru
yang menjadi tulang belakang kepada kejayaan negara pada masa
hadapan. Jesteru itu, pelbagai agenda telah dirancang,
dilaksanakan,dibuat kajian, ditambahbaikan, dipulihkan, seterusnya
diharapkan hasrat kerajaan akan dicapai ke arah NKRA iaitu,
Kemenjadian dan Keberhasilan murid pada masa hadapan.
Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia adalah satu transformasi sistem
pendidikan negara untuk tempoh 13 tahun . Gelombang 1( 2013-2015)
tempoh ini adalah merujuk kepada perubahan sistem yang sediaada
kepada sistem yang baru . Ia merangkumi 4 bidang utama iaitu
Pembelajaran Murid, Guru dan pemimpin sekolah, Transformasi
Kementerian, dan Struktur Sistem. Gelombang ke 2, ( 2016-2020) kearah
pemecutan penambahbaikan Sistem. Seterusnya dalam Gelombang ke 3,
(2021-2025) Gerakan Ke arah Kecemerlangan , disini keberhasilan
sistem akan dinilai mengikut kaedah kemenjadian murid.
Isu
penempatan turut sama boleh dipermudahcara dalam Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia ( 2013- 2025 ). Dalam Anjakan 5, iaitu
Mentransformasi Profesion Keguruan Menjadi profesion pilihan. Dalam
kajian hari ini, sering bercakap mengenai kualiti guru dalam
menentukan keberhasilan murid. Guru berkualiti , pasti murid akan
lebih menjadi. Antara perkara yang telah disebut dalam PPPM iaitu
mengetatkan syarat kelayakan kemasukan guru mulai 2013, semua guru
akan mempunyai Ijazah atau graduan sahaja. Hari ini untuk menjadi
guru, perlukan pelatih yang benar-benar layak dan terpilih. Bukan
hanya tangkap muat atau pilihan terakhir sahaja. Pemilihan awal yang
lebih ketat dari segi ilmiah, perwatakan, kesihatan fizikal dan
mental, dan berjaya melalui tempoh latihan maksimum dengan jayanya.
Seterusnya,
guru-guru sedia ada akan diberikan latihan melalui Program
Pembangunan Profesional secara berterusan semasa ke semasa. ( CPD)
Program ini akan menggunakan jaringan rakan sejawat termasuk
pembimbing guru, guru kanan, Guru Besar/ Pengetua, untuk menyebar
luas amalan terbaik. Program ini akan dilihat akan memberi kesan
terbaik kepada guru yang akan sentiasa kearah peningkatan ilmu dan
kemahiran yang sentiasa berubah dari semasa ke semasa. Guru yang
bekerja dalam keadaan terurus dan tersusun akan memberikan impak
cemerlang kearah kemenjadian murid itu sendiri.
Anjakan.
ke 4 juga, dilihat akan memberikan fokus ke arah memastikan guru
memberi tumpuan kepada fungsi teras pengajaran mulai 2013. Guru
selama ini terbeban dengan pelbagai senarai tugas pentadbiran .
Dengan adanya sistem jaringan maklumat yang diperkemas dan
dipermudah, harapan kita agar guru akan kembali kepada tugas mengajar
dan mendidik semata .
Seterusnya
, kita lihat pula anjakan 5, iaitu memastikan kepimpinan berprestasi
tinggi ditempatkan disetiap sekolah. Kita percaya, pemimpin yang baik
akan berjaya menjayakan sekolah dalam semua aspek menjurus kepada
kemenjadian murid . (Buku PPPM) , kualiti kepimpinan sekolah
merupakan faktor berasaskan sekolah yang ke2 penting selepas kualiti
guru , dalam menentukan keberhasilan murid.
Pentadbir
yang berjaya akan sentiasa gigih dalam matlamatnya , seterusnya
diperkukuhkan dengan membangunkan dan menjadikan guru penolong
kanan, ketua bidang dan ketua panitia sebagai pemimpin instruksional.
Anjakan
ke 5 juga terus melihat kepada kepentingan mewujudkan pentadbir yang
benar-benar cemerlang dengan melaksanakan Pakej Kerjaya Pengetua/Guru
Besar yang baharu secara berperingkat denga lebih sokongan dan
kebertanggungjawaban yang tinggi bagi meningkatkan keberhasilan
murid. Semua pentadbir sekolah akan dipersiapkan supaya mereka dapat
menggunakan sepenuhnya keluwesan membuat keputusan yang diperuntukan
kepada mereka. Ianya termasuklah perancangan peningkatan sekolah,
perancangan kurikulum dan kokurikulum dan juga hal berkaitan masalah
guru dan murid. Aspirasi bagi pemimpin sekolah adalah untuk membina
budaya kecemerlangan professional pimpinan teladan rakan setugas,
untuk sama membimbing satu sama lain, membangunkan dan
menyebarluaskan amalan baik dan sama-sama bertanggungjawab bagi
mencapai standard professional.
PPPM
juga melihat sama rata kepada bidang tugas Jabatan Pelajaran Negeri,
Pejabat Pelajaran Daerah dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian
khusus berasaskan keperluan-keperluan. Anjakan 6; iaitu mengupaya
JPN, PPD dan sekolah kearah ini. Penyelarasan maklumat antara
jaringan 3 badan ini akan menjadikan masalah guru yang mengganggu
ketenteraman guru itu sendiri , akan mudah untuk dipermudahkan dan
diselesaikan dengan cara yang berhemah. Bukan hanya akan disimpan
sehingga akhirnya memudaratkan guru dan profesion guru itu sendiri.
Anjakan
8, mentransformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian kementerian
Pelajaran Malaysia. Sistem jaringan pendidikan Malaysia mempunyai
jaringan yang sangat luas. Sistem ini dikendalikan oleh hampir 6,800
pegawai dan kakitangan sokongan diperingkat kementerian, 6 ,400 di
Jabatan Pelajaran Negeri dan lebih 6000 di Pejabat Pelajaran Daerah .
Jumlah ini adalah tambahan kepada kira-kira 420,000 pengetua/guru
besar dan guru disekolah. Sesungguhnya, usaha melaksanakan dasar yang
merangkumi seluruh rangkaian sebesar ini adalah kompleks. Isu yang
dikenalpasti termasuklah pertindihan tanggungjawab di peringkat
Kementerian, JPN dan PPD, isu kekurangan penyelarasan diperingkat
bahagian dan pentadbiran, isu dasar yang kadangkala dilaksanakan
berasaskan maklumat yang tidak tekal atau kurang sokongan , serta
pemantauan dan isu tindakan susulan berasaskan keberhasilan yang
lemah.
Melalui
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, dalam bab 5, iaitu tajuk Guru
dan Pemimpin Sekolah. Dalam usaha meningkatkan kualiti guru, latihan
praperkhidmatan dan pembangunan profesional berterusan telah
difikirkan untuk dilaksanakan. Berdasarkan profil usia tenaga kerja
keguruan dan cabaran berterusan untuk menarik minat calon guru yang
berkelayakan yang mencukupi, latihan keguruan merupakan mekanisme
penting bagi meningkatkan kualiti guru. Latihan ini menyediakan asas
yang kukuh kepada guru untuk memberikan sumbangan yang berkesan
didalam bilik darjah sejak hari pertama perkhidmatan mereka. Dalam
isu penempatan, matlamat Kementerian adalah untuk menempatkan
guru-guru mengikut keperluan opsyen setelah tamat latihan kelak.
Kekosongan tempat dan keperluan opsyen kemasukan ke IPG adalah
dilihat kepada keperluan opsyen semasa. Sepatutnya melihat kepada
perancangan PPPM , secara dasarnya, kita tidak akan mempunyai masalah
berkaitan kekurangan opsyen pada masa akan datang.
Bagi
mendapatkan tahap kualiti yang dikehendaki, kementerian akan
memperkukuhkan status profesion keguruan dengan menetapkan tahap yang
tinggi untuk lulus latihan perguruan dan seterusnya diambil bertugas
di bawah kementerian. Pada masa hadapan siswazah akan hany diambil
bekerja apabila mereka dapat menguasai kompetensi minimum yang
diharapkan yang diharapkan melalui praktikum dan kerja kursus dalam
latihan keguruan. Syarat ketat ini adalah untuk memastikan guru yang
terbaik dan paling layak menyertai profesion keguruan.
Ilmu
menurut Kamus Pelajar(2000) ialah
segala
jenis pengetahuan atau kepandaian (mengenai dunia, akhirat, lahir,
batin dll) yg diperoleh melalui pengalaman, pendidikan dll.
Guru
yang akan ditempatkan disekolah akan mempunyai jatidiri, ilmu,
pengalaman, kemahiran yang tinggi bagi mencapai hasrat kerajaan dalam
meneruskan kelangsungan legaci Negara Malaysia pada masa hadapan.
Ingat, tanah yang kita duduki ini adalah pinjaman kepada anak cucu
kita.
2.Apakah
persepsi guru terhadap program ?
Guru
membuat persepsi adakah kemahiran perguruan memberi manafaat dan
bersesuaian dengan tugas mereka dan boleh dipraktik di dalam bilik
darjah serta di sekolah
3,
Adakah perancangan perkembangan profesion guru dapat mencapai
objektifnya?
-keberhasilan
program ini dapat dinilai dengan menyediakan indikator yang boleh
diperhati dan diukur supaya setiap aktiviti mencapai sasarannya.
Rumusan
Peranan Guru
Guru
sekolah Rendah perlu lebih mendekatkan diri mereka dengan
murid-murid dan menjadi pengganti ibu bapa, bertindak sebagai
pembimbing, pembentuk tingkahlaku, agen sosial, agen perubahan,
penyelidik dan seterusnya sebagai pengamal ilmu & kemahiran.
Pengamal
Ilmu dan Kemahiran
Amal
menurut Kamus Dewan bermaksud perbuatan atau pekerjaan baik dan
kebajikan yang diamalkan oleh seseorang.
Pengamal
ilmu membawa maksud mencintai, menguasai, sentiasa mencari &
meningkatkan pengetahuan serta mengaplikasikannya dalam pelbagai
aspek kehidupan.
Guru
perlu mengamalkan sikap ingin ‘belajar untuk mengajar’, sentiasa
meningkatkan penguasaan ilmu melalui pelbagai cara seperti:

Kalaulah
semua murid kita, mempunyai tingkahlaku sebegini pasti, kita akan
tenang dan gembira mengajar.
REFLEKSI
KENDIRI
SABTU,
6 JUN 2009
Guru tiada 'kabel' susah mohon pertukaran
MERUJUK
kepada sistem pertukaran guru antara negeri yang diwujudkan
Kementerian Pelajaran bagi memudahkan guru mengisi borang pertukaran
untuk memohon pertukaran. Saya berharap pihak berkenaan menilai
semula kriteria pemilihan pertukaran guru antara negeri. Merujuk
kepada kes sendiri, saya sudah berkhidmat di Johor kira-kira dua
tahun, manakala isteri saya bertugas di Selangor sejak awal tahun
ini. Sebelum ini beliau menuntut di Maktab Perguruan Kangar
Perlis.
Selepas tiga kali permohonan pertukaran saya ditolak, saya tertanya-tanya kriteria sebenar yang melayakkan seseorang guru itu untuk bertukar. Berikut saya senaraikan alasan permohonan pertukaran saya.
Selepas tiga kali permohonan pertukaran saya ditolak, saya tertanya-tanya kriteria sebenar yang melayakkan seseorang guru itu untuk bertukar. Berikut saya senaraikan alasan permohonan pertukaran saya.
Saya
terpaksa berulang alik dari Johor ke Selangor untuk bersama isteri.
Saya menghabiskan lebih RM400 sebulan untuk kos perjalanan. Masalah
lebih rumit kerana isteri saya tinggal berseorangan di Selangor dan
terpaksa menguruskan diri sendiri dalam keadaan mengandung. Pernah
satu ketika, beliau hampir dirompak ketika baru keluarkan wang dari
bank. Nasib baik kelibat perompak itu diperhatikan seorang pengawal
keselamatan yang kebetulan lalu di situ.
- Pembaziran masa, tenaga dan wang ringgit.Setiap minggu saya berulang alik ke Selangor yang membabitkan masa, tenaga dan wang ringgit. Ada ketika gaji saya tidak mencukupi untuk menyara hidup sehingga terpaksa meminjam.
- Risiko kemalangan dalam perjalanan. Pernah satu ketika saya hampir terbabit dalam nahas jalan raya ketika dalam perjalanan pulang dari Selangor. Kejadian berlaku di Bukit Putus, Kuala Pilah apabila tebingnya runtuh.
- Kemerosotan prestasi kerja.Dalam keadaan begini juga menyebabkan prestasi kerja merosot teruk dan sering ditegur oleh ketua jabatan.
- Saya amat berharap kementerian dapat memberi perhatian sewajarnya terhadap masalah ini. Saya mewakili segelintir guru yang terpaksa membazir masa, tenaga dan wang ringgit selain risiko kemalangan di jalan raya hanya kerana untuk menunaikan tanggungjawab sebagai seorang suami atau isteri. Saya tidak faham apabila ada guru yang baru ditempatkan di sekolah namun tidak sampai tiga bulan sudah dapat bertukar kononnya guru berkenaan mempunyai 'kabel' di Kementerian Pelajaran.
Bagi
menyahut wawasan yang dicetuskan Perdana Menteri iaitu 1Malaysia...
rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan eloklah jika kementerian
juga mencari alternatif baru bagi menangani masalah pertukaran guru
ini kerana ia membawa lebih banyak keburukan daripada
kebaikan.
MAZIAH IZIFAH,
Mersing, Johor.
MAZIAH IZIFAH,
Mersing, Johor.
Berita
Harian Online: 6 Jun 2009
RUJUKAN
http://perkhidmatanpelajaran.blogspot.com/2009/06/guru-tiada-kabel-susah-mohon-pertukaran.html.
Diakses pada 22 Jun 2014
BUKU
PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA ( Projek Kementerian
Pendidikan
Malaysia 2013), Putrajaya Malaysia.
Hussein
Mahmood(1993). Kepimpinan dan Keberkesanan Sekolah. Dewan Bahasa
dan
Pustaka, Kuala Lumpur.
Syed
Ismail Syed Mustapa, Ahmad Subki Miskon(2013) Asas Kepimpinan dan
Perkembangan
Profesional. Penerbitan Multimedia,Kuala Lumpur.
Peluang
Bertukar ke Semenanjung Malaysia
Kementerian
Pendidikan menawarkan peluang bersyarat kepada guru dari Semenanjung,
yang kini mengajar di Sabah dan Sarawak untuk pulang bertugas ke
negeri pilihan, mulai Januari tahun depan. Menteri Pendidikan II,
Datuk Seri Idris Jusoh, berkata tawaran sama juga dibuka kepada guru
dari kedua-dua negeri itu, yang sedang bertugas di Semenanjung,
tetapi berminat kembali berkhidmat di kampung halaman
masing-masing.
“Kita
membuat kajian terperinci dan mencari mekanisme terbaik bagi
memastikan guru tiada masalah besar menjalankan tugasan di lokasi
mereka ditempatkan.
“Bagaimanapun, melalui kajian sama, kita menetapkan beberapa faktor melayakkan permohonan guru untuk bertukar sekolah seperti pasangan suami atau isteri bertugas di negeri berbeza dan sudah mengajar di sesuatu kawasan terlalu lama.
“Kajian dan mekanisme ini penting kerana kita banyak menerima permohonan pertukaran daripada guru, terutama yang berasal dari Semenanjung dan kini mengajar di Sabah atau Sarawak untuk pulang ke negeri asal masing-masing,” katanya lagi.
Sementara itu, mengulas lanjut isu yang sama, Idris berkata, tawaran itu turut membolehkan mana-mana guru untuk mengajar di negeri lebih jauh, mengikut pilihan masing-masing sama ada di sekolah Semenanjung atau Sabah dan Sarawak.
“Bagaimanapun, melalui kajian sama, kita menetapkan beberapa faktor melayakkan permohonan guru untuk bertukar sekolah seperti pasangan suami atau isteri bertugas di negeri berbeza dan sudah mengajar di sesuatu kawasan terlalu lama.
“Kajian dan mekanisme ini penting kerana kita banyak menerima permohonan pertukaran daripada guru, terutama yang berasal dari Semenanjung dan kini mengajar di Sabah atau Sarawak untuk pulang ke negeri asal masing-masing,” katanya lagi.
Sementara itu, mengulas lanjut isu yang sama, Idris berkata, tawaran itu turut membolehkan mana-mana guru untuk mengajar di negeri lebih jauh, mengikut pilihan masing-masing sama ada di sekolah Semenanjung atau Sabah dan Sarawak.
GURU
CEMERLANG
Jawatan-jawatan
yang dinyatakan tadi merupakan antara jawatan yang tertinggi dalam
bidang perguruan. Kenaikan pangkat dalam
bidang perguruan cenderung untuk menjauhkan guru daripada melibatkan
diri dalam pengajaran di bilik darjah.
Secara tidak langsung, bidang perguruan kehilangan guru-guru yang pakar dan berdedikasi dalam bidang masing-masing apabila mereka dinaikkan pangkat.
Menyedari hakikat tersebut, kenaikan pangkat Guru Cemerlang diperkenalkan mulai 1993 sebagai peluang kenaikan pangkat yang lebih baik bagi guru gemilang yang tidak meninggalkan bilik darjah.
Objektif Kenaikan Pangkat Guru Cemerlang
* Memberi pengiktirafan kepada guru yang cemerlang dalam mata pelajaran atau bidang pengkhususan masing-masing.
* Meningkatkan pencapaian kualiti pengajaran dan pembelajaran (P&P).
* Menjadikan Guru Cemerlang role model kepada guru lain.
* Meningkatkan motivasi guru.
* Meningkatkan kecemerlangan sekolah dengan berkongsi pengalaman dan kemahiran Guru Cemerlang.
* Memperluaskan peluang kenaikan pangkat dalam perkhidmatan pelajaran.
* Membolehkan guru dinaikkan pangkat tanpa perlu meninggalkan tugas mengajar atau bertukar ke jawatan pentadbiran.
* Menyediakan peluang untuk guru naik pangkat ke gred yang lebih tinggi secara laluan laju (fast track), khas Untuk Penyandang (KUP).
Peranan dan tanggungjawab Guru Cemerlang
1. Membuat perancangan pengajaran , melaksanakan pengajaran mata pelajaran kepakaran dan pembentukan serta pembanguan diri pelajar mengikut tahap yang tertinggi yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
1.1 Menyediakan Rancangan Pengajaran berasaskan peraturan-peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan ) 1997, kurikulum Kebangsaan dan surat-surat pekeliling berkaitan.
1.2 Mengajar mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan yang ditetapkan mengikut garis panduan dan tahap kebolehan pelajar.
1.3 Merancang dan melaksanakan tugas-tugas berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran
1.4 Menentukan status semasa pencapaian (Take-Off- Value) setiap pelajar dalam mata pelajaran kepakaran dan menetapkan sasaran pencapaian akademik setiap pelajar yang diajar dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
1.5 Mengamalkan kaedah/strategi pengajaran dengan mengguna pakai atau menghasilkan pelbagai bahan pembelajaran dan pengajaran yang terkini , kreatif, inovatif, menarik dan berkesan.
1.6 Mengenal pasti secara spesifik kelemahan dan kekuatan setiap pelajar dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
1.7 Menyediakan program pengayaan untuk pelajar cemerlang dan pemulihn bagi pelajar yang berpotensi rendah.
1.8 Memantau kemajuan pencapaian akademik setiap pelajar yang diajar.
1.9 Menyediakan laporan dan mengnalisis kemajuan setiap pelajar yang diajar dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
1.10Menyampaikan laporan kemajuan pembelajaran pelajar yang diajar kepada pengetua, ibu bapa dan pelajar.
1.11Menyediakan Jadual Spesikasi (JSU) pentaksiran dan penilaian bagi mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
1.12Menjadi ahli badan profesional yang berkaitan dengan mata pelajaran kepakaran (jika ada).2. Memimpin dan membantu dalam tugas kurikulum dan kokurikulum berkaitan dengan mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.1 menjadi ahli panitia dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.2 Menjadi pakar rujuk mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.3 Membantu mengatasi kelemahan dan membimbing pelajar dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.4 Menyelaras penyediaan rangcangan strategik, tatikal dan operasi pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.5 Merancang dan menjadi fasilitator dalam bengkel peningkatan profesionalnisme guru khasnya dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.6 Menjadi penasihat persatuan akademik mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.7 Merancang dan melaksana aktiviti kokurikulum yang boleh membantu meningkatkan prestasi akademik pelajar.
2.8 Menyediakan laporan kemajuan setiap pelajar dalam aktiviti kokurikulum, mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
3. Menjadi pakar rujuk, memberi khidmat nasihat , dan membimbing guru dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
3.1 Merancang dan melaksanakan aktiviti perkembangan staf bidang kurikulum dan kokurikulum dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
3.2 Menjadi mentor kepada guru dalam bidang pedogogi khususnya berkaitan dengan strategi pengajaran.
3.3 Member maklum balas tentang kemajuan guru yang dibimbingnya kepada pengetua/ pengarah dan guru berkesan.
3.4 Memberi khidmat nasihat dan bimbingan kepada guru di institusi persekitaran yang memerlukan kepakarannya.
Secara tidak langsung, bidang perguruan kehilangan guru-guru yang pakar dan berdedikasi dalam bidang masing-masing apabila mereka dinaikkan pangkat.
Menyedari hakikat tersebut, kenaikan pangkat Guru Cemerlang diperkenalkan mulai 1993 sebagai peluang kenaikan pangkat yang lebih baik bagi guru gemilang yang tidak meninggalkan bilik darjah.
Objektif Kenaikan Pangkat Guru Cemerlang
* Memberi pengiktirafan kepada guru yang cemerlang dalam mata pelajaran atau bidang pengkhususan masing-masing.
* Meningkatkan pencapaian kualiti pengajaran dan pembelajaran (P&P).
* Menjadikan Guru Cemerlang role model kepada guru lain.
* Meningkatkan motivasi guru.
* Meningkatkan kecemerlangan sekolah dengan berkongsi pengalaman dan kemahiran Guru Cemerlang.
* Memperluaskan peluang kenaikan pangkat dalam perkhidmatan pelajaran.
* Membolehkan guru dinaikkan pangkat tanpa perlu meninggalkan tugas mengajar atau bertukar ke jawatan pentadbiran.
* Menyediakan peluang untuk guru naik pangkat ke gred yang lebih tinggi secara laluan laju (fast track), khas Untuk Penyandang (KUP).
Peranan dan tanggungjawab Guru Cemerlang
1. Membuat perancangan pengajaran , melaksanakan pengajaran mata pelajaran kepakaran dan pembentukan serta pembanguan diri pelajar mengikut tahap yang tertinggi yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
1.1 Menyediakan Rancangan Pengajaran berasaskan peraturan-peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan ) 1997, kurikulum Kebangsaan dan surat-surat pekeliling berkaitan.
1.2 Mengajar mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan yang ditetapkan mengikut garis panduan dan tahap kebolehan pelajar.
1.3 Merancang dan melaksanakan tugas-tugas berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran
1.4 Menentukan status semasa pencapaian (Take-Off- Value) setiap pelajar dalam mata pelajaran kepakaran dan menetapkan sasaran pencapaian akademik setiap pelajar yang diajar dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
1.5 Mengamalkan kaedah/strategi pengajaran dengan mengguna pakai atau menghasilkan pelbagai bahan pembelajaran dan pengajaran yang terkini , kreatif, inovatif, menarik dan berkesan.
1.6 Mengenal pasti secara spesifik kelemahan dan kekuatan setiap pelajar dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
1.7 Menyediakan program pengayaan untuk pelajar cemerlang dan pemulihn bagi pelajar yang berpotensi rendah.
1.8 Memantau kemajuan pencapaian akademik setiap pelajar yang diajar.
1.9 Menyediakan laporan dan mengnalisis kemajuan setiap pelajar yang diajar dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
1.10Menyampaikan laporan kemajuan pembelajaran pelajar yang diajar kepada pengetua, ibu bapa dan pelajar.
1.11Menyediakan Jadual Spesikasi (JSU) pentaksiran dan penilaian bagi mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
1.12Menjadi ahli badan profesional yang berkaitan dengan mata pelajaran kepakaran (jika ada).2. Memimpin dan membantu dalam tugas kurikulum dan kokurikulum berkaitan dengan mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.1 menjadi ahli panitia dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.2 Menjadi pakar rujuk mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.3 Membantu mengatasi kelemahan dan membimbing pelajar dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.4 Menyelaras penyediaan rangcangan strategik, tatikal dan operasi pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.5 Merancang dan menjadi fasilitator dalam bengkel peningkatan profesionalnisme guru khasnya dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.6 Menjadi penasihat persatuan akademik mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
2.7 Merancang dan melaksana aktiviti kokurikulum yang boleh membantu meningkatkan prestasi akademik pelajar.
2.8 Menyediakan laporan kemajuan setiap pelajar dalam aktiviti kokurikulum, mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
3. Menjadi pakar rujuk, memberi khidmat nasihat , dan membimbing guru dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
3.1 Merancang dan melaksanakan aktiviti perkembangan staf bidang kurikulum dan kokurikulum dalam mata pelajaran kepakaran atau bidang pengkhususan.
3.2 Menjadi mentor kepada guru dalam bidang pedogogi khususnya berkaitan dengan strategi pengajaran.
3.3 Member maklum balas tentang kemajuan guru yang dibimbingnya kepada pengetua/ pengarah dan guru berkesan.
3.4 Memberi khidmat nasihat dan bimbingan kepada guru di institusi persekitaran yang memerlukan kepakarannya.
Stainless Steel Magnets - titanium arts
ReplyDeleteIroning the Stainless Steel 김뿡 얼굴 Magnets (4-Pack). Made in Germany. The Titanium Arts Stainless Air jordan 17 retro Steel Magnets are an alloy titanium earrings made 벳 매니아 of steel great air jordan 5 retro in stainless steel