Sejak
kebelakangan ini, banyak isu-isu moral dilaporkan dalam media yang
melibatkan para remaja seperti pembuangan bayi. Keadaan ini sering
dikaitkan dengan beberapa elemen yang mencabar penghayatan dan amalan
nilai-nilai moral dalam kehidupan remaja. Lantaran itu, sebagai guru
pendidikan moral anda mempunyai tanggungjawab yang berat dalam
membentuk sahsiah dan jatidiri pelajar supaya terhindar dari
melibatkan diri dalam isu-isu moral seperti pembuangan bayi
Antara
isu yang semakin menjadi-jadi yang melibatkan kanak-kanak dan remaja
hari ini ialah, isu jenayah bawah umur iaitu kesalahan Juvana.
Jenayah
mempunyai pelbagai takrifan. Walaubagaimanapun secara umumnya ia
bergantung kepada dua set norma yang berkaitan dengan perundangan
dan juga kod norma yang wujud dalam sesuatu budaya (Gan Kong Meng
2007). Menurut Salleh Abas (1998) dalam Gan Kong Meng (2007)
mendefinisikan jenayah ialah kesalahan yang dilakukan oleh sesorang
dengan niat hendak melakukan kesalahan itu, maka dengan sebab
kesalahan itu orang yang bertanggungjawab boleh dihukum dengan
balasan yang setimpal kerana melakukan perkara-perkara yang salah
disisi undang-undang.
Jenayah
juga dapat ditakrifkan sebagai suatu perbuatan atau sebarang
kesalahan yang membahayakan masyarakat dan segala perbuatan atau
tindakan itu boleh disabit kesalahannya di sisi undang-undang dan
orang yang melakukannya bertanggungjawab menerima hukuman denda
atau penjara. Dengan erti kata lain, jenayah ialah apa-apa yang
boleh memberikan masalah atau kesusahan kepada orang lain.
Sebagai contoh, semua orang bersetuju bahawa mencuri atau
mencederakan orang lain adalah perbuatan jenayah yang akan
memberi impak kerosakan kepada orang lain .
Pelbagai
masalah sosial yang berlaku kini seiring dengan pembangunan pesat
Negara, malah ianya semakin membimbangkan terutamanya apabila
melibatkan golongan remaja. Peningkatan kes juvana di kalangan
remaja bukanlah suatu isu yang boleh dipandang remeh memandangkan
jumlah pesalah laku juvana semakin meningkat saban tahun sehingga
memerlukan perhatian daripada semua pihak terutamanya ibu bapa
pelajar yang terlibat dan juga masyarakat sekeliling. Pelbagai
kegiatan salah laku jenayah yang dilakukan iaitu mencuri, terlibat
dalam kes rogol, pelacuran, membunuh dan sebagainya.Kes
kecurian motosikal dikatakan jenayah yang paling ‘popular’
dilakukan oleh golongan remaja.
Statistik
ke Juvana di Malaysia 2000-2005
Negeri
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
Johor
|
585
|
568
|
381
|
558
|
751
|
1019
|
Kedah
|
315
|
358
|
342
|
443
|
334
|
930
|
Kelantan
|
307
|
366
|
347
|
432
|
325
|
280
|
Melaka
|
82
|
97
|
70
|
77
|
117
|
153
|
Negeri
Sembilan
|
479
|
319
|
263
|
153
|
246
|
225
|
Pahang
|
266
|
383
|
342
|
290
|
182
|
232
|
Perak
|
583
|
529
|
519
|
326
|
713
|
644
|
Perlis
|
40
|
78
|
124
|
106
|
100
|
134
|
Pulau
Pinang
|
512
|
471
|
351
|
317
|
317
|
291
|
Selangor
|
878
|
831
|
903
|
835
|
816
|
807
|
Terengganu
|
372
|
251
|
406
|
525
|
525
|
736
|
WP
Kuala Lumpur
|
296
|
528
|
777
|
581
|
874
|
904
|
WP
Labuan
|
9
|
16
|
0
|
10
|
0
|
0
|
Sabah
|
130
|
121
|
191
|
155
|
394
|
500
|
Sarawak
|
430
|
266
|
303
|
190
|
362
|
346
|
Jumlah
|
5284
|
5182
|
5319
|
4998
|
6056
|
7201
|
Daripada
statistik di atas, kita boleh lihat perbezaan jumlah kes pada
setiap tahun yang melibatkan semua negeri. Bermula dari tahun
2000 hingga 2001 terdapat penurunan tetapi meningkat sebanyak 137
kes dan menurun semula pada tahun 2003. Jumlah kes pada tahun
2004 pula terdapat peningkatan yang agak drastik daripada 4998
kes pada tahun 2003 telah meningkat kepada 6056. Kes seterusnya
meningkat kepada 7201 kes pada tahun 2005.
Statistik
kes Juvana Malaysia 2006-2010
Statistik
kes juvana yang dilaporkan 2006-2010
sumber: Harian Metro
8 mei 2011
Negeri
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
Johor
|
851
|
972
|
489
|
617
|
454
|
Kedah
|
899
|
441
|
526
|
311
|
460
|
Kelantan
|
247
|
189
|
197
|
215
|
229
|
Melaka
|
284
|
293
|
159
|
196
|
162
|
Negeri Sembilan
|
308
|
197
|
170
|
181
|
214
|
Pahang
|
25
|
362
|
423
|
431
|
368
|
Perak
|
396
|
494
|
381
|
264
|
325
|
Perlis
|
140
|
159
|
125
|
158
|
92
|
Pulau Pinang
|
439
|
434
|
383
|
334
|
332
|
Sabah
|
0
|
326
|
212
|
113
|
46
|
Sarawak
|
228
|
335
|
88
|
28
|
89
|
Selangor
|
911
|
1114
|
736
|
562
|
138
|
Terengganu
|
509
|
327
|
218
|
242
|
411
|
WP Kuala Lumpur
|
718
|
1099
|
1424
|
192
|
158
|
WP Labuan
|
0
|
21
|
34
|
18
|
6
|
Jumlah
|
5955
|
6763
|
5562
|
3862
|
3484
|
Berdasarkan
statistik diatas, telah berlaku penurunan kadar jenayah bagi 2006
hingga 2010. Penurunanini dilihat baik dengan kerjasama semua
pihak dalam usaha membanteras jenayah dalam kalangan remaja.
Tetapi masih tinggi bagi negeri -negeri seperti Kuala Lumpur,
Perak, Pulau Pinang, Terengganu, Pahang, Johor dan Kedah.
Pastinya sukar untuk kita mencapai sifar jenayah bagi pesalah
juvana, kerana mereka adalah golongan yang masih baru menghadapi
cabaran dunia, apatah lagi sudah terjebak dengan pelbagai
jenayah.
Remaja
Dan Penyalahgunaan Dadah, Gam dan Inhalen
Penyalahgunaan
dadah bermaksud penggunaan dadah dengan tujuan yang salah terutama
jika penggunaannya menjejaskan sistem urat saraf.3 Penyalahgunaan
dadah merupakan masalah utama Negara. Kerajaan terpaksa menanggung
perbelanjaan yang besar bagi mengatasi masalah ini yang begitu ketara
melanda masyarakat Melayu Islam. Menurut Agensi Dadah Kebangsaan,
dalam tempoh 1996-1997 penagih baru yang dikesan adalah dari kalangan
mereka yang berkelulusan PMR dan SPM.
Antara
Januari hingga Jun 1997 menunjukkan peratus mereka yang mula menagih
dadah sebanyak 4% bagi mereka yang tidak bersekolah, 23.9% mereka
yang bersekolah rendah, 48.6% dari mereka yang berkelulusan
SRP/LCE/PMR, 22% yang berkelulusan SPM/MCE/SPVM, 0.7% yang
berkelulusan STP/HSC/STPM, 0.7% yang mempunyai diploma/ijazah dan
0.1% yang lain-lain. Mereka yang berkelulusan SRP/LCE/PMR merupakan
golongan yang terbesar sekali menagih dadah.
Statistik
Agensi Dadah Kebangsaan (ADK) menunjukkan sebanyak 4813 penagih baru
dan 5778 kes berulang dicatatkan di seluruh Negara bagi tempoh
Januari hingga Mei tahun 2001. Kemudiannya seramai 60 penagih baru
dikesan setiap hari turut menggambarkan betapa kritikalnya gejala
penagihan dadah.
Perbandingan
Penagih Yang Dikesan Mengikut Umur Bagi Januari 2009 Dan 2008
UMUR
KETIKA DIKESAN JANUARI 2009
PERATUS
JANUARI 2008
PERBEZAAN
2009/2008
<
13 tahun 0 0.00% 0 0.00%
13-15
tahun 13 13 – 15 tahun 1 0.12% 1 0.00%
16-18
tahun Remaja (2.39%) 19 2.27% 40 -52.50%
19-24
tahun 151 18.06% 237 -36.29%
25-29
tahun Belia (71.06%) 163 19.50% 336 -51.49%
30-34
tahun 165 19.74% 321 -48.60%
35-39
tahun 115 13.76% 237 -51.48%
40-44
tahun 101 12.08% 235 -57.02%
45-49
tahun Dewasa(26.56%) 62 7.42% 149 -58.39%
>
50 tahun 59 7.06% 148 -60.14%
Tiada
maklumat umur 8 - 13 -38.46%
Jumlah
844 100.00% 1,717 -50.84% .
Bersumberkan
statistik diatas, perbandingan penagih yang dikesan bermula pada umur
13 tahun, dalam Tingkatan 1, selepas UPSR, sudah mula menjinakkan
diri dengan dadah. Sekali mula terjebak dengan dadah, bagaimanakah
masa depan anak-anak ini.
Dewasa
ini, manusia remaja semakin bijak mencari jalan mudah untuk
memusnahkan diri sendiri, Penyalahgunaan inhalen, gam serta bahan
hidu yang beracun dan berbahaya untuk merosakkan otak mula dikesan.
Kesukaran melakukan tugasan mudah seperti tidak mampu mengikat tali
kasut dan memakai sendiri pakaian, gagal dalam pelajaran terutama
subjek mengira, seakan-akan mengelamun, percakapan kurang jelas dan
keupayaan mendengar terhad adalah antara kesan negatif akibat
ketagihan menghidu gam.Lebih parah lagi, ketagihan menghidu gam juga
akan menghadkan pergerakan fizikal, melemahkan daya pemikiran,
membantutkan kebolehan berkomunikasi, menjejaskan pembelajaran serta
boleh membawa maut kepada penagihnya.
Sehubungan
itu, Pengarah Klinik Cure & Care 1Malaysia Sungai Besi, Hadijah
Baba, berkata ketagihan menghidu gam perlu dibendung kerana ia
memberi pelbagai kesan amat buruk kepada remaja.“Amalan
menagih gam ini juga menyebabkan kebanyakan penagihnya terjebak dalam
gejala sosial yang lebih serius antaranya menghisap dadah, melakukan
seks bebas dan membuat jenayah,” katanya pada sidang media Rawatan
dan Pemulihan Penagihan Ubat Sedut (Inhalen) di Klinik Cure &
Care, di sini. Beliau berkata, antara punca menyebabkan gejala itu
berleluasa dan berada pada tahap membimbangkan di kalangan remaja
seawal usia 14 tahun di negara ini kerana ia mudah diperoleh, harga
murah dan mampu memberi kesan khayal dalam tempoh kurang 15 saat
disamping tiada akta khas.
Katanya,
ini terbukti apabila 54 kes remaja ketagihan menghidu gam didaftarkan
di pusat pemulihan itu dalam tempoh hanya empat bulan bermula
Februari lalu.
Hadijah
berkata, dalam usaha menangani tabiat menghidu gam, semua pihak
seperti ibu bapa, sekolah, institusi pengajian tinggi (IPT), badan
kerajaan dan badan bukan kerajaan (NGO) perlu bekerjasama.
Remaja
Dan Rokok
Rokok
adalah silinder dari kertas berukuran panjang antara 70 hingga 120 mm
(variasi bergantung kepada negara ) dengan diameter sekitar 10 mm
yang berisi daun-daun tembakau yang telah dicacah. Rokok dibakar pada
salah satu hujungnya dan dibiarkan membara agar asapnya dapat dihirup
melalui mulut pada hujung yang lain.Terdapat dua jenis rokok, iaitu
rokok yang bertapis dan tidak bertapis.
Rokok yang bertapis dibuat daripada bahan busa serabut sintetik yang
berfungsi untuk menyaring nikotin. Rokok biasanya dijual dalam
bungkusan berbentuk kotak atau kemasan kertas yang dapat dimasukkan
dengan mudah ke dalam kantung. Kebelakangan ini, bungkusan-bungkusan
tersebut juga umumnya disertai dengan pesanan kesihatan yang
memperingatkan perokok akan bahaya kesihatan akibat merokok, misalnya
kanser paru-paru atau serangan jantung.
Mengikut
sejarah, manusia terawal di dunia yang merokok adalah suku bangsa
India di Amerika. Mereka merokok untuk memuja dewa atau roh. Pada
abad ke 16, ketika bangsa Eropah menemui benua Amerika, sebahagian
dari para penjelajah Eropah terikut untuk menghisap rokok dan
kemudian membawa tembakau ke Eropah. Kemudian kebiasaan merokok mulai
muncul di kalangan bangsawan Eropah. Berbeza dengan bangsa India yang
merokok untuk keperluan pemujaan, orang Eropah merokok hanya untuk
kesenangan semata-mata. Pada abad ke-17 para pedagang Sepanyol
membawa masuk rokok ke Turki dan mulai saat itu, ia terus menular ke
negara-negara Islam. Di Malaysia, rokok mula dikomersialkan oleh
penjajah barat semasa perang dunia ke-2.
Tabiat
merokok dikalangan remaja di Malaysia menunjukkan peningkatan. Ini
jelas daripada laporan Kementerian Kesihatan Malaysia pada tahun 2000
dalam Modul Berhenti Merokok (2001), yang menunjukan 20 % perokok
terdiri dikalangan remaja. Laporan tersebut turut menjelaskan bahawa
dianggarkan seramai 50 sehingga 60 orang remaja di Malaysia memulakan
tabiat merokok setiap hari. Manakala menurut WHO dalam Sufean (2004)
menunjukan bilangan perokok di dunia diangarkan satu bilion.
Statistik juga menunjukkan bahawa 49% daripada lelaki dewasa di
negara ini merokok dan jumlah ini melebihi peratusan perokok di
negara maju seperti di Britain 38 %, Amerika Syarikat 35 % dan Sweden
30 %. Justeru itu, keadaan ini menjelaskan kepada kita bahawa perokok
yang terdiri di kalangan remaja amat membimbangkan.
Di
samping itu, pelbagai kajian ini turut mendapati sumbangan tabiat
merokok kepada gejala penagihan bahan. Menurut kajian Sabri (2002),
didapati keseluruhan penagih dadah terdiri daripada kalangan perokok.
Menurut beliau lagi, walaupun pelatih berada di dalam pusat serenti
tetapi mereka tidak putus bekalan tembakau. Ini di sokong oleh kajian
Samsuddin dan Herman dalam Modul Kempen Cara Hidup Sihat (2003) yang
menyatakan bahawa 99% penagih dadah di pusat serenti mengamalkan
tabiat merokok dan 95% penagih dadah yang telah bebas mengamalkan
tabiat merokok. Pendapat ini turut disokong oleh Lee dalam Ahmad
(2004), berkata kajian sumbangan tabiat merokok kepada gejala
penagihan dadah mendapati 99 % penagih dadah yang ditahan di semua
Pusat Serenti mempunyai pengalaman menghisap rokok ketika remaja.
Gangsterism,
Buli Dan Remaja
Tidak
kira di mana sahaja berada, para ibu pasti menginginkan suasana yang
selamat dan terkawal untuk anak-anak mereka di sekolah yang
berperanan mengangkat kualiti pendidikan. Dengan suasana komuniti
berhadapan dengan gejala dadah, gengsterisme dan pemilikan pistol
secara berleluasa, ia mengancam dan membebankan prinsip-prinsip yang
kita dukung selama ini.. Sesiapa yang merasakan diri mereka tidak
terancam dengan suasana begini, sebenarnya mereka golongan yang naif.
Kenyataan yang disuarakan oleh Michael Durso, Pengetua Sekolah Tinggi
Springbook dalam majalah Washingtonian bertarikh September 1997,
memperlihatkan gambaran situasi mencabar yang mengganggu-gugat sistem
pendidikan di Amerika Syarikat.
Apa
yang disuarakan oleh beliau bukannya masalah dalaman mereka sendirian
kerana Malaysia dan negara-negara lain turut berhadapan dengan gejala
yang sedang tumbuh menjadi budaya. Soalnya hari ini bukan siapa
hendak dipersalahkan tetapi mencari alternatif untuk menyelesaikan
masalah yang membantutkan proses perkembangan minda dan tamadun
manusia. Institusi-institusi pendidikan seperti sekolah telah dicabar
oleh ahli-ahlinya sendiri, iaitu para pelajarnya dengan
tindakan-tindakan melampau yang membawa kepada mudarat dan bahaya.
Kisah
terkini yang menyambung dilema pendidikan negara dengan kematian
seorang lagi pelajar Muhammad Farid Ibrahim, yang mati dibelasah
sekumpulan pelajar senior di asrama Sekolah Menengah Agama Dato Klana
Petra Maamor, Ampangan seolah-olah memberi satu lagi tekanan dalam
menyelesaikan keadaan ini. Pelajar malang ini mengalami pendarahan
otak, usus pecah dan lebam hati akibat kesan pukulan dengan objek
keras merupakan hasil terbaru kesan gejala yang tidak dapat dibendung
sepenuhnya. Lebih parah lagi, sekolah agama kerajaan merupakan lokasi
kejadian ini berlaku.
Para
pelajar sekolah dikelompokkan kepada dua, kelompok kuat dan lemah.
Sebagaimana kebiasaan yang lemah tiada tempat bergantung melainkan
hanya mampu mengadu apabila ditindas yang kuat. Suasana sebegini
berlaku sama ada di sekolah harian mahupun berasrama. Ketika ini kita
perlu sekali lagi menilai keberkesanan sistem dalam mendidik hati
para pelajar selain mempertingkatkan kemampuan mental pelajar dalam
dunia akademik serta persiapan kerjaya masa hadapan. Selagi rasa ego,
senioriti, tuan-hamba berlegar dalam minda pelajar, selepas ini kita
bakal melihat satu lagi pelajar menjadi ganti Muhammad Farid Ibrahim
kepada kes yang mungkin dilupakan masyarakat sebulan dua ini.
Kebanyakan
kes gangsterisme melibatkan kecederaan yang serius dan boleh
mengakibatkan kematian, kerosakan harta benda awam dan sebagainya.
Kes-kes mengenai gangsterisme ini peratus tertingginya adalah
melibatkan golongan remaja. Di Kuala Lumpur sekumpulan remaja berusia
16-17 tahun yang tercicir daripada persekolahan telah menubuhkan
kumpulan samun. Kumpulan tersebut bergerak selepas jam 12 malam
hingga awal pagi dengan menggunakan motosikal dan membuat tinjauan di
sesuatu kawasan perumahan dan tempat awam sebelum meragut mangsa
terutama mereka yang berjalan bersendirian di tempat sunyi.
Pada
6 Ogos 2004, Utusan Malaysia melaporkan seorang kerani wanita mati
dilanggar selepas bertengkar dalam nahas kecil. Dia mati dilanggar
oleh sebuah kereta Proton Waja yang menggunakan nombor pendaftaran
motorsikal Modenas selepas dikatakan bertengkar dengan pemandu kereta
terbabit iaitu seorang lelaki berusia dalam 20-an ekoran kemalangan
kecil tersebut. Kejadian ini merupakan satu contoh mudah bagaimana
budaya samseng berleluasa masa kini.
Isu
Remaja Lari Dari Rumah
Berita
Harian, Rabu , 11 Ogos 2010, Pihak Polis mendedahkan:
2540
Remaja Perempuan lari untuk bersama teman lelaki
1857
Lari kerana pengaruh rakan sebaya
1592
Lari kerana masalah keluarga
1371
Lari kerana mahukan kebebasan.
Daripada
jumlah tersebut, remaja melayu paling ramai terlibat iaitu sebanyak
10,489 kes
Bagi
remaja melayu, faktor paling banyak ialah pengaruh rakan, tetapi bagi
remaja Cina, disebabkan faktor masalah keluarga.
Masalah
anak-anak lari dari rumah adalah berkaitan rapat dengan kepincangan
dalam mengendalikan rumahtangga. Remaja mudah terpengaruh dengan
rakan-rakan di luar untuk mencari keseronokan kerana apabila berada
di rumah mereka sering terkongkong akibat persekitaran rumah yang
sempit, adik beradik yang ramai atau dimarahi ibu bapa. Tidak kurang
juga sebab mereka lari adalah kerana kemiskinan keluarga, pergaduhan
ibu bapa, pengaruh filem dan lain-lain. Satu petunjuk yang
mengejutkan telah menunjukkan bahawa bilangan remaja Melayu lari dari
rumah adalah lebih tinggi jika dibandingkan daripada kaum-kaum yang
lain.
Remaja
dan Gejala Bohsia, Pelacuran, Bersekedudukan dan Kelahiran anak Luar
Nikah
Perkataan
bohsia berasal dari perkataan Hokkien yang bererti tanpa bunyi. Oleh
kerana aktiviti maksiat itu berlaku dalam gelap dan sunyi maka ia
disebut awek bohsia. Mereka ini terdiri daripada gadis-gadis belasan
tahun yang berumur dalam lingkungan 13-17 tahun. Asalnya aktiviti
mereka ialah menggoda remaja mat-mat motor untuk berseronok-seronok.
Mereka bergaul bebas sesama mereka untuk bersuka-suka dan melakukan
hubungan seks atau minum arak. Ada antara mereka yang berkongsi lebih
dari seorang lelaki bagi memenuhi kepuasan yang diingini. Hasil
kajian yang dilakukan pada tahun 1994-1995, mendapati 24% remaja
berusia 13 tahun hingga 19 tahun pernah melakukan hubungan seks. 18%
pernah melakukan hubungan seks pada peringkat umur 15 hingga 18
tahun.
Pelacuran
merupakan penyakit sosial yang tertua dalam sejarah peradaban
manusia. Masyarakat moden pada hari ini seolah-olah boleh menerima
hakikat bahawa terlalu mustahil gejala ini dihapuskan. Ini kerana
permintaan yang tinggi terhadap pelacur telah menjadi pemangkin
kepada merebaknya gejala ini secara sukarela mahupun paksaan.
Keadaan
ini , membawa kepada kehadiran anak luar nikah. Di Malaysia, anak
luar nikah dalam maksud pendaftaran kelahiran terdiri daripada
kanak-kanak yang dilahirkan oleh pasangan ibubapa yang tidak
berkahwin tetapi maklumat dimasukkan ke dalam daftar adan sijil
Kelahiran. Pendaftaran tersebut dibuat dibawah peruntukan pendaftaran
kelahiran anak tidak sah taraf.
Ada
sesuatu yang luar biasa pada sijil kelahiran anak tidak sah taraf.
Nombor sijil lazimnya tertera dibahagian kanan dokumen , dicetak di
bahagian bawah. Ini menunjukkan bahawa pemiliknya tidak mengetahui
ayah kandungnya.
Berdasarkan
kepada laporan rasmi, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaporkan
terdapat lebih 257,000, sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan
nama bapa, sejak tahun 2000 hingga Julai 2008. Ini Bermakna secara
purata, 2500 kes anak luar nika direkodkan pada setiap bulan atau
83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi, satu kes pendaftaran
anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat.
Amat
menyedihkan kerana menurut staristik pendaftaran kelahiran anak luar
nikah dalam tempoh 4 tahun sahaja( 1999- 2003), 30,978 dari 70430 (
44%) adalah anak orang islam.
Pecahan
mengikut negeri:
Selangor
= 12,836 orang
Perak
= 9,788 orang
Johor
= 8,920 orang
Sabah
= 8,435 orang
Negeri
Sembilan = 4,108 orang
Pahang
= 3,677 orang
Kedah
= 3,496 orang
Melaka
= 2,707 orang
Kelantan
= 1730 orang
Perlis
= 691 orang
Sarawak
= 617 orang
Terengganu
= 574 orang
JUMLAH
= 70,430 orang.
Statistik
pembuangan bayi juga menunjukkan peningkatan yang ketara dari tahun
ke tahun dan bukanlah sesuatu yang boleh di banggakan bagi Malaysia
sebagai sebuah negara islam. Menurut statistik pembuangan bayi antara
tahun 2000 sehingga 2006 mengikut laporan Polis Diraja Malaysia
(PDRM) ialah sebanyak 580 orang bayi telah dibuang, majoritinya 92%
iaitu 532 kes adalah bayi yang baru lahir sementara 8% iaitu sebanyak
48 kes adalah janin. Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan
Kebajikan Masyarakat (JKM) pula terdapat peningkatan yang ketara
dalam kes pembuangan bayi yang dilaporkan seperti yang ditunjukkan
oleh jadual di bawah.
Manakala
bagi statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk tahun 2005 sehingga
2009, jumlah kes pembuangan bayi mengikut negeri adalah sebanyak 407
kes. Negeri Selangor mencatatkan jumlah kes tertinggi iaitu sebanyak
105 kes diikuti oleh Johor dengan 83 kes dan Sabah dengan 65 kes.
Selain itu, Sarawak 34 kes, Pulau Pinang22 kes, Perak 19 kes, Pahang
dan Kedah 17 kes, Kelantan 10 kes, Terengganu 5 kes, Melaka 3 kes,
Kuala Lumpur 2 kes dan Perlis 1 kes. Manakala Negeri Sembilan tidak
mempunyai catatan. Tetapi pada tahun 2010 untuk kes pembuangan bayi
iaitu dari bulan Januari dan Februari mencatat sebanyak 12 kes.
Statistik
anak tak sah taraf di kalangan bangsa melayu adalah yang kedua paling
tinggi untuk tahun 2009 seramai 17,303 orang iaitu di belakang
kaum-kaum lain. Ini juga bermakna tidak kurang 47 orang bayi
berketurunan melayu dilahirkan setiap sepanjang tahun 2009. Statistik
ini tidak termasuk bayi yang dilahirkan hidup, kemudian mati akibat
ditinggalkan di tempat pembuangan sampah, surau, tandas dan
sebagainya. Statistik ini juga tidak termasuk bayi-bayi yang
digugurkan dan dirahsiakan kematiannya iaitu bayi yang dibuang dan
tidak dijumpai.
Manakala
mengikut kronologi kes pembuangan bayi pula ialah pada 26 Mac 2010
mayat bayi yang masih bertali pusat dibuang di jalan padang Tembak,
Kampung Melayu Subang dengan sebelah tangannya bercerai dari badan
dan digonggong anjing dari sekawanan anjing. 21 Mac 2010 pula seorang
bayi perempuan yang baru lahir dan masih bertali pusat ditemui basah
kuyup dan tersangat lemah di Ipoh. Pada 15 Mac 2010 mayat bayi lelaki
ditemui di dalam plastik sampah berhampiran surau sebuah stesen
minyak di Klang. 6 Mac 2010, mayat bayi perempuan ditemui dalam
sebatang longkang berdekatan pasar di Kuching. Mayat bayi yang masih
terlekat dengan uri dan tali pusat ditemui dibuang dan dibakar dalam
sebuah tong sampah di Kelantan iaitu pada 13 Februari 2010.
10
Februari 2010 pula mayat bayi perempuan yang dihurung semut ditemui
di masjid di Melaka. 8 februari 2010, mayat bayi perempuan berbungkus
plastik ditemui ditanam di belakang sebuah kilang di Bukit Mertajam,
Pulau Pinang. Pada 26 November 2009, mayat bayi perempuan ditemui di
tempat pembuangan sampah di Hulu Selangor. 4 November 2009 pula
kepala bayi tanpa badan yang telah berulat dijumpai di tempat
pembuangan sampah di setiu, dipercayai telah menjadi santapan
binatang. Pada 18 Oktober 2009, mayat bayi perempuan ditemui di
asrama kosong di Pontian, Johor. 5 Oktober 2009 pula mayat bayi cukup
sifat ditemui terapung di Sungai Pinang, Georgetown.
13 Ogos 2009,
mayat bayi lelaki yang disangka bangkai kucing ditemui dalam mangkuk
pengepam tandas di tandas sekolah Menengah Sains Pokok Sena. 16 Jun
2009, mayat bayi perempuan dikerumuni ulat ditemui dalam plastik
sampah di sebuah surau, Kajang. 17 mei 2009, mayat bayi dalam tong
sampah, Kuala Lumpur. 21 Mac 2009, seorang bayi lelaki ditemui di
kawasan pembuangan sampah dekat Mersing, Johor. 15 Mac 2009, satu
mayat bayi lelaki dan satu janin yang belum cukup sifat ditemui dalam
dua beg plastik yang dibuang di Taman Keramat, Kuala Lumpur dan pada
8 Januari 2009, mayat bayi lelaki yang berbungkus surat khabar
ditemui di Kg Raja, Cameron Highlands.
Remaja
dan Homoseksual, Lesbian , LGBT
Kemelut
seks abnormal makin mengancam dunia. Gejala homoseksual mempunyai
sejarah tersendiri. Manusia pernah ditimpa musibah besar angkara
gejala itu sebagaimana peristiwa Nabi Luth dan apa yang berlaku di
bandar Pompei, Itali. Lihatlah kesan kemusnahan dan bencana alam yang
ditinggalkann untuk renungan dan ingatan umat selepas itu.
Namun
kini, manusia kembali leka. Hari ini, gejala tersebut begitu
berleluasa. Ia bukan lagi tertumpu di negara sekular malah merebak ke
negara-negara Islam. Saiz komuniti homoseksual sama ada gay mahu pun
lesbian kian membesar di seluruh dunia, menjadi satu angkatan yang
seakan tidak terhalang ledakannya. Walaupun tergolong sebagai manusia
bermoral rendah, celaru dan gagal memahami fungsi seksual diri
sendiri, makin ramai daripada pengamal homoseksual diangkat menjadi
pemimpin.
Meskipun
agama tidak membenarkan dan majoriti masyarakat menolak golongan itu
menjadi pemimpin, namun di Barat, ramai daripada mereka sudah ke
persada kuasa. Jumlah yang menjadi Datuk Bandar, Senator, Gabenor,
Menteri malah Perdana Menteri, bertambah dengan agak mendadak. Itu
belum menyentuh kelompok lain terutama personaliti dunia hiburan
Barat, yang jauh menonjol. (Kebanyakan mereka pada mulanya menafikan
terlibat, namun akhirnya membuat pengakuan sebagai gay atau lesbian.)
Perkahwinan
sejenis bukan lagi sesuatu yang janggal. Perjuangan bagi menuntut hak
untuk golongan tersebut, menampakkan banyak peningkatan. Di
sebahagian negara Asia, memperjuangkan kepentingan golongan tersebut
bukan lagi sesuatu yang tabu. Jika gejala ini tidak mampu dibendung,
apa akan jadi dengan masyarakat dunia pada 10, 25 tahun dan 50 tahun
lagi? Tidakkah persekitaran dunia homoseksual ini akan membawa
mudarat besar buat generasi anak dan cucu kita?
Pertanyaan
ini dilontarkan kerana sesungguhnya terlalu banyak persoalan yang
berlegar berhubung isu ancaman homoseksual kepada umat manusia
termasuk di negara ini.
Di
Malaysia, ramai anak muda sudah terjebak dengan gejala itu.
Kelab-kelab, spa dan rumah urut gay beroperasi secara tertutup dalam
apa yang dianggap sebagai gerakan gayunderground.
Terbaru terdapat pengumuman yang dengan mengaku ” saya gay, saya
ok” dari seorang melayu islam di Malaysia. Tidakkah ini
membimbangkan?
Internet
turut menjadi senjata bagi golongan gay untuk mempromosi kegiatan dan
budaya golongan tersebut menerusi laman web tertentu. Tidak pasti
sejauh manakah pihak berkuasa memantau hal ini. Tetapi berdasarkan
laman web itu dan banyak petunjuk lagi, boleh dirumuskan bahawa
pasangan gay dan lesbian makin bebas melakukan aktiviti seks luar
tabii. Sedangkan tindakan penguatkuasaan amat terhad malah cukup
kompleks untuk menanganinya. Kalau dahulu lelaki dan wanita boleh
ditangkap kerana bersekududukan tetapi apa tindakan pihak berkuasa
agama jika sesama lelaki bersekedudukan?
Sama
ada disedari atau tidak, di Malaysia, golongan tersebut semakin
berpengaruh. Pengamal homoseksual yang kononnya punya merit, akan
diangkat sebagai hero. Berdasarkan kajian tertentu, golongan
berkenaan sanggup melakukan apa sahaja bagi mempertahankan kehidupan
homoseksual termasuk sesiapa yang menjadi ikon mereka.
Kita
sudah tidak larat mendengus dan menggeleng kepala apabila mendengar
1001 cerita tentang gejala tersebut di tanah air ini. Kalau dibongkar
habis-habisan, pasti ia lebih menggerunkan. Mungkin sama dahsyat
dengan keadaan di Uganda. Cabarannya, berapa banyak lagi yang kita
tidak tahu tentang gejala tersebut. Kehidupan anak-anak kita di
asrama, bagaimanakah kita rasa kita dapat mendengar ceritanya
seharian. Apakah bila semuanya sudah terlambat baru kita akan
bertindak ?kebanyakan kes yang berlaku melibatkan asrama penuh yang
muridnya terdiri daripada anak-anak cerdik pandai yang berjaya
memperoleh kesemua A dalam peperiksaan. Murid terpilih ini diasingkan
dan berada dalam kumpulannya . Bagaimana kita dirumah melihat situasi
ini semakin membimbangkan.
Menganalisis peranan agen moral dalam proses sosiolisasi individu.
Peranan
Ibubapa/ keluarga
Sikap
ibubapa serta penjaga. Kita tahu, ibubapa merupakan pembentuk dan
acuan kepada anak-anak. Anak-anak yang dilahirkan ibarat kain putih
yang hanya menanti untuk dicorakkan. Semenjak bayi lagi, sebagai
ibubapa kita perlu mendidik dengan berhemah, menegur dengan bertegas
memanjakan supaya jangan lupa, memujuk agar diri disayangi.Menurut
perspektif Islam, pendidikan kanak-kanak ialah proses mendidik,
mengasuh dan melatih rohani dan jasmani mereka berteraskan
nilai-nilai baik yang bersumberkan Al-Quran, Hadis dan pendapat serta
pengalaman para ulama. Ia bertujuan melahirkan ” Insan Rabbani”
yang beriman, bertakwa dan beramal soleh.
Sememangnya,
ibu bapa memainkan peranan penting dalam menyemai kesedaran tentang
pentingnya kehidupan beretika.Antara caranya ialah mencurahkan kasih
dan sayang kepada anak sejak mereka kecil lagi. Ibu bapa perlu
mengambil berat dan mencurahkan kasih sayang terhadap anak-anak.
Sebagai contoh, ibu bapa patut meluangkan masa bersama-sama anak-anak
untuk memahami serta mengambil berat tentang kehidupan mereka
khususnya pelajaran mereka, hobi serta pergaulan mereka dengan
rakan-rakan. Selain itu, ibu bapa patut menjaga anak masing-masing
bagai menatang
minyak yang penuh.
Misalnya, bercerita kepada anak-anak yang masih kecil sebelum mereka
tidur serta bergembira sesama anak-anak semasa sambutan hari jadi
mereka atau semasa mereka memperoleh kejayaan. Lantaran itu,
anak-anak akan membesar dan menjadi manusia yang beradab sopan, ceria
serta berkeyakinan diri. Mereka tidak akan melibatkan diri dengan
masalah sosial kerana sedar bahawa perbuatan tersebut akan menyakiti
hati ibu bapa. Sebaliknya, mereka menjadi orang yang mempunyai
sahsiah yang baik, yakni, menghormati ibu bapa, bersopan santun, dan
mendengar nasihat ibu bapa.
Di
samping itu, ibu bapa perlu menjadi teladan yang baik kepada
anak-anak. Ibu bapa patut mengamalkan amalan murni supaya dapat
mempengaruhi anak untuk turut berbuat demikian. Tidak dapat dinafikan
bahawa ibu bapa merupakan orang yang dipercayai anak-anak. Segala
tindak-tanduk serta amalan ibu bapa akan dicontohi anak sejak anak
masih kecil lagi. Pendek kata ibu bapalah idola anak-anak. Jadi, ibu
bapa yang mengamalkan pelbagai tabiat buruk seperti merokok, berjudi,
berbohong, mencuri dan mengutuk rakan sekerja patut menghentikan
tabiat buruk tersebut. Hal ini demikian kerana ke mana tumpahnya
kuah, jika tidak ke nasi. Anak-anak akan meniru perbuatan ibu bapa
mereka. Sememangnya, ibu bapa tidak berhak mendisiplinkan anak yang
merokok dan mewarnakan rambut sedangkan diri sendiri juga berbuat
demikian. Anak-anak juga tidak akan mempercayai serta menghormati ibu
bapa seperti yang dinyatakan di atas.
Justeru,
ibu bapa harus menjadi contoh yang baik kepada anak-anak supaya
mereka dapat membesar menjadi manusia berguna dan mengamalkan
nilai-nilai murni yang ditunjukkan oleh ibu bapa. Selain itu, ibu bapa
patut memberikan didikan agama kepada anak-anak. Ibu bapa patut
membawa anak-anak ke tempat beribadat untuk bersembahyang atau
menjalankan pelbagai aktiviti bermanfaat seperti bergotong-royong.
Sebagai contohnya, membawa anak-anak ke masjid untuk bersembahyang
bersama-sama. Dengan itu, anak-anak sedar akan kewajiban diri
mengamalkan nilai-nilai murni termasuk mentaati perintah agama. Mereka
akan dapat membezakan perkara baik dan buruk serta mempunyai disiplin
diri untuk melakukan perkara yang betul. Walaupun anak-anak juga
sentiasa berhadapan dengan godaan dan cabaran globalisasi,
mudah-mudahan mereka dapat mengawal diri dan tidak mudah terpengaruh
dengan gejala negatif seperti memeras ugut, merokok, dan mencuri.
Apabila anak-anak mendalami ajaran kitab berdasarkan agama
masing-masing, mereka mendapat panduan hidup yang baik serta berusaha
mengamalkan nilai-nilai murni kerana sedar bahawa kesudahan yang baik
menanti diri mereka. Oleh sebab itu, ibu bapa perlu menerapkan
didikan agama dalam hati anak-anak sejak mereka kecil lagi kerana
melentur buluh biarlah dari rebungnya. Tambahan pula pendidikan agama
akan menjadi garis pandu kepada mereka agar membesar sebagai insan
bijaksana dan beretika.
Sehubungan
dengan itu, ibu bapa perlu memantau aktiviti yang dijalankan oleh
anak-anak terutamanya golongan remaja. Hal ini demikian kerana
anak-anak pada usia ini mudah terpedaya sehingga terpengaruh untuk
terlibat dalam gejala negatif seperti penyalahgunaan dadah dan
kumpulan mat rempit dan kaki lepak. Ibu bapa perlu memberikan
perhatian terhadap pergaulan anak-anak. Anak-anak tidak harus bergaul
rapat dengan pelajar bermasalah kerana dikhuatiri akan terpengaruh
dengan sikap mereka. Sebaliknya, apabila pelajar berkawan dengan
pelajar atau rakan yang beradab sopan, mereka akan menjadi orang yang bersahsiah mulia. Walau bagaimanapun,
ibu bapa perlu memantau aktiviti harian serta pergaulan sosial
anak-anak kerana sebagai insan yang kurang matang, kadang kala mereka
mungkin tersalah langkah. Jadi, sebagai ibu bapa, kitalah yang paling
wajar mendorong mereka kepada jalan kebaikan.
Kesimpulannya,
ibu bapa perlu memainkan peranan dalam membesarkan anak menjadi
seorang yang bermoral dan bersahsiah mulia. Anak-anak ibarat kain
putih, ibu bapalah yang mencorakkannya. Jadikan sabda Iman Al-Ghazali
sebagai iktibar , iaitu mendidik anak-anak umpama menanam biji benih.
Ianya mesti dibajai, disirami dan dimanja dengan penuh kasih sayang,
agar membesar dengan subur dan mengeluarkan hasil.Begitu juga dengan
pendidikan anak-anak . Mereka perlu dibelai dengan penuh kasih sayang
tetapi akan ditegur jika membuat kesilapan. Peribahasa melayu
menjelaskan, sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan isteri
tinggal-tinggalkan. Semoga didikan ibu bapa yang mantap akan
melahirkan anak-anak yang keperibadian terpuji, bersahsiah dan dapat
membantu negara untuk merealisasikan Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia
Rakan
sebaya turut memainkan peranan dalam membentuk sahsiah dan sikap
individu itu. Siapa yang kita pilih, itulah gambaran diri kita. Rakan
sebaya merujuk kepada remaja yang sama umur atau sama paras
kematangan . Pada peringkat remaja, rakan sebaya memainkan peranan
yang penting dalam kehidupan mereka. Rakan sebaya sangat memberikan
pengaruh yang besar dalam perkembangan peribadi diri, sahsiah dan
jatidiri mereka. Ada remaja yang bersikap baik , tetapi akan berubah
sikapnya, apabila, berada dalam kumpulan yang tidak baik. Inilah yang
dikatakan pengaruh negatif yang telah diserap.
Berada
dalam kalangan rakan sebaya akan memperlihatkan diri untuk berusaha
diterima dalam kumpulan. Inilah yang akan mencetuskan tindakan luar
kawalan yang hanya bermotifkan penerimaan dan sanggup melakukan apa
sahaja. Contohnya merokok untuk diterima, berpakaian tidak menutup
aurat, bergaul bebas. Inilah antara agen moral yang berperanan
merosakkan nilai diri individu. Bagaimana kita sebagai guru melihat
betapa seriusnya peranan yang dimainkan oleh rakan sebaya. Sehubungan
itu, pihak sekolah perlu memandang serius kewujudan kumpulan kecil
disekolah. Ibubapa juga perlu memantau anak dan rakan mereka bagi
menjaga kebajikan anak mereka. Biarlah anak mengadu masalah nya
dengan kita sebagai ibu dan bapa. Bukan mencari rakan lain.
Peranan
Masyarakat. Masyarakat memainkan peranan kerana kita hidup dalam
ruang lingkup yang sama. Sentiasa ada jiran tetangga, saudara mara,
ketua kampung, semuanya sepatutnya memberikan peranan dalam proses
sosiolisasi remaja hari ini.
Islam memandang masyarakat sebagai kumpulan individu yang memiliki
pemikiran dan perasaan yang sama serta interaksi di antara mereka
perlu diatur oleh suatu aturan yang tertentu. Masyarakat awam mesti
bersikap sensitif dengan apa yang berlaku di sekeliling kita. Kita
semua mesti berperanan untuk memperbaiki keadaan yang ada
sekarang.Kita perlu peka, tidak kira siapa serta ikhlas menegur tanpa
mengira kaum , agama dan bangsa. Sikap masyarakat prihatin ini akan
membawa kepada kesejahteraan sekeliling. Jangan jadi seperti Enau
dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing.
Peranan
seterusnya ialah NGO kerana NGO memainkan peranan yang sangat
penting dalam menangani permasalahan ini. NGO boleh membantu remaja
menghalatujukan kehidupan mereka agar lebih terarah dan terurus.
Banyak NGO di Malaysia yang bergiat aktif bagi menangani permasalahan
remaja melayu seperti Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Persatuan
Belia Islam Nasional (PEMBINA),
ABIM, HALUAN, JIM, Yayasan Amal dan lain-lain. Aktiviti-aktiviti dan
program yang dianjurkan oleh NGO-NGO ini yang mengambil berat
mengenai remaja seharusnya disokong oleh semua pihak termasuk dari
pihak kerajaan sendiri. Bantuan teknikal dan kewangan yang diperlukan
oleh NGO yang menangani remaja seharusnya disalurkan kepada mereka
secara optima.
Peranan
kelima pula ialah peranan daripada guru-guru dan pihak sekolah kerana
guru-guru dan sekolah memainkan peranan yang sangat penting dalam
pendidikan remaja. Fokus pendidikan tidak hanya terfokus kepada
pencapaian akademik semata-mata. Aktiviti-aktiviti dan program
pelajar juga mestilah menjuruskan kepada pembinaan sahsiah yang
terpuji dan pembinaan generasi muda yang cemerlang yang bakal
menggantikan kepimpinan negara di masa akan datang. Pelajar-pelajar
yang bermasalah mestilah dikenalpasti dengan lebih awal dan
disalurkan kepada program pemulihan atau penambaikan secara
sistematik. Guru sebagai penunjukcara serta 'Role Model', akan
menjadi saluran murid untuk mengadu dan membantu. Sekolah Penyayang
harus menjadi medan ilmu yang selamat dan selesa bagi remaja sebagai
penambah bekalan sebelum menjejaki alam dewasa yang bertambah
mencabar.
Peranan
agen moral berikutnya
ialah melalui Kementerian Pelajaran. Usaha Kementerian Pelajaran
bersama Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
(KPWKM) yang merangka dan menyelaraskan Garis Panduan Pendidikan
Kesihatan Reproduktif dan Sosial Kebangsaan (GPPKRSK) dengan
peruntukan berjuta- juta bagi menangani masalah terbabit adalah
sangat dihargai. Namun usaha ini tidak membuahkan sebarang hasil yang
positif sekiranya tidak dilaksanakan secara serius atau secara sambil
lewa sahaja. Pengenalan Pendidikan Seks kepada murid awal
persekolahan dilihat sebagai cadangan yang baik . Namun begitu, tanpa
penglibatan aktif ibubapa objektif nya akan sukar dicapai. .
Penglibatan para ibu bapa dalam memahami isu ini dan sokongan
terhadapnya pasti akan membantu keberkesanannya. Kementerian juga
berperanan dengan peranan yang lebih luas yang tidak hanya
memfokuskan pelajar dan guru dengan kejayaan dalam bidang akademik
sahaja bahkan juga cemerlang di dalam pembentukan sahsiah kepimpinan
remaja.
Peranan
agen moral seterusnya ialah melalui media. Media memainkan peranan
yang sangat penting terhadap apa yang telah dan sedang berlaku pada
ketika ini. Hiburan antara medium utama kepada remaja untuk
membesar. Media hari ini dilihat begitu sekular menayangkan aksi
ganas, berunsurkan seksual, umpanya mengagungkan budaya ' asal boleh'
dari barat. Remaja begitu mudah terpengaruh dengan budaya barat dan
apa yang ditunjukkan oleh para artis samada dari dalam atau luar
negara. Sudah semestinya perlu ada pengawalan media terhadap semua
filem luar mahupun tempatan agar tidak bersifat keterlaluan dalam
usaha untuk menghiburkan masyarakat umum. Majalah dan penerbitan
lucah mesti dihentikan seberapa segera oleh pihak berwajib agar tidak
terus menyuburkan budaya yang negatif ini.begitu juga dengan lagu
barat yang langsung tidak sesuai dengan norma dan budaya masyarakat
di Malaysia. Sebelum nasi menjadi bubur, langkah-langkah proaktif
kepada pihak media mestilah disegerakan.
Membincangkan elemen-elemen yang mencabar penghayatan dan amali
nilai-nilai murni dalam sekolah.
Impak
globalisasi – teknologi maklumat dunia tanpa sempadan.
Memang
tidak dinafikan bahawa peranan media massa termasuklah internet
banyak memberikan perkembangan dan maklumat kepada masyarakat
terutamanya berkaitan dengan hal ehwal semasa, berita dalam negeri
hinggalah kepada berita-berita luar negara. Namun, media massa pada
hari ini telah disalahgunakan hingga menyebabkan peranan utamanya
sebagai agen pengubah tidak berlaku dengan berkesan sehingga banyak
perkara-perkara negatif berlaku. Internet sememangnya telah mengubah
pemikiran setiap golongan manusia di seluruh dunia. Termasuk yang
sedang diubah adalah pemikiran para remaja. Golongan remaja yang
menggunakan internet sudah tentu tidak terlepas daripada pengaruhnya.
Apa
yang menyebabkan internet begitu berpengaruh berbanding dengan media
yang lain adalah sifatnya yang dapat menembusi sempadan negara. Ia
sukar disekat, ditapis dan dihalang tidak seperti media massa lain.
Maka dengan itu, bahan-bahan lucah seperti pornografi dengan begitu
mudah memasuki negara yang selama ini dapat menghalang kemasukannya.
Kandungan filem atau lagu dari artis luar negara yang berunsur ganas,
lucah dan bertentangan dengan moral turut berleluasa dan meninggalkan
kesan negatif kepada para remaja dan seterusnya boleh membawa kepada
masalah keruntuhan akhlak. Remaja juga mudah terpengaruh dengan
budaya hidup artis barat menerusi paparan dalam blog, berita hiburan
dan sebagainya. Begitu juga dengan bahan-bahan subversif termasuklah
tulisan yang bersifat menentang agama. Ini sangat berbahaya kepada
masyarakat. Setakat ini tidak ada negara yang dapat menghalang
kemasukan bahan-bahan ini termasuk Malaysia. Selama ini kerajaan
dapat membendung kemasukan bahan-bahan yang bersifat subversif tetapi
melalui internet, kebebasan bersuara hampir mencapai tahap mutlak.
Pengaruh
Media Massa.
Remaja
sukakan hiburan. Namun begitu, kadangkala hiburan yang ditayangkan
dimedia massa hari ini, tidak mencerminkan ke arah pembentukan nilai
murni. Banyak
pihak terlupa bahawa dengan adanya media massa yang serba canggih dan
berteknologi sebenarnya merupakan salah satu faktor yang boleh
mempengaruhi budaya, nilai, sikap dan kelakuan sesebuah masyarakat.
Mereka
semakin terdedah kepada dunia yang menjadi makin kecil, terpengaruh
kepada media massa melalui paparan adegan vandelisme di dalam
majalah, televisyen dan internet. Rancangan Tv hari ini, sudah maju
ke depan. Cerita luar, filem barat yang bercumbuan dikatakan
romantik, berperang dan berbunuhan dijadikan bahan lawak, cerita korea,
Thailand, semuanya boleh disaksikan pada bila-bila masa.Setelah
masyarakat negara ini banyak terdedah kepada media massa yang
menayangkan program tidak sopan, generasi baru negara telah bersedia
melalui kehidupan baru yang bergaya dan berteraskan hawa nafsu.
Mereka telah bersedia untuk hidup di kelilingi muzik liar, konsert
rock dan gaya hidup artis. Mereka telah bersedia meniru artis
bersubang satu dalam Akademi Fantasia. Mereka bergelut menguji bakat
dalam Malaysia Idol dan lain-lain. Mereka rela berpelukan dengan
artis Korea yang diagungkan. Berdasarkan kenyataan ini, apakah
ibubapa dirumah boleh memantau keadaan ini 24 jam sehari. Ibubapa
perlu memantau kegiatan anak dirumah, disekolah, dan dimana sahaja.
Jangan terlalu mempercayai anak kita 100%.
Limpahan
Kemewahan hidup.
Ibubapa
pada hari ini, dilihat begitu memanjakan anak-anak dengan kebendaan
yang melampau. Anak-anak akan dibelikan apa sahaja yang diingininya.
Bayangkan, saya pernah melihat sebuah keluarga dengan 5 orang anak
dan masing-masing telah dibelikan sebuah telefon pintar dengan
internet. Mereka menghadiri kenduri saudara terdekat. 4 anak
bersekolah rendah dan seorang bayi yang diletakkan sepenuhnya dalam
jagaan orang gaji dari Indonesia. Sepanjang kenduri, semua ahli
keluarga begitu sibuk dengan telefon pintar masing-masing, tanpa
,memperdulikan saudara mara yang hadir disekeliling. Saya
membayangkan , bagaimana situasi dirumah mereka. Dengan internet
sebegitu, alangkah bebasnya mereka. Harapan saya agar mereka
menggunakan kemudahan dan kemewahan yang diberikan untuk kebaikan .
Bukan sebaliknya.
Sebagai
ibubapa, kita perlu bersikap menapis dan berfikir jangka panjang
sebelum memanjakan anak. Fikirkan dengan betul, berikan anak-anak
ruang dan pengalaman yang sesuai sebagai bekalan mereka untuk hari
depan. Sesekali kita perlu melihat kesukaran dan kesusahan dalam
kehidupan sebagai agenda pendidikan secara tidak langsung kepada
anak-anak. Bersusah-susah dahulu, bersenang kemudian... sejarah
tidak akan bermakna tanpa penghayatan yang betul. Perbanyakkan
latihan fizikal yang menyumbang kepada badan yang sihat, fikiran yang
cergas dan cerdas. Bermain , bergaul sesama rakan,
berkomunikasi,bergelak ketawa sesama rakan. Itu semua adalah suatu
pembelajaran yang paling berkesan dalam mendidikan.
Elemen
Sikap yang tidak bertanggungjawab.
Dr.
Gustave Le Bon menyatakan sebab-sebab kerosakan suatu bangsa apabila
berlakunya dekadensi atau kerosakan moral yang berpunca daripada
sikap tidak bertanggungjawab membudaya pada bangsa itu (Muqdad
Yaljan, 1986). Aspek tidak bertanggungjawab ini boleh dipecahkan
kepada 2 iaitu, tanggungjawab terhadap diri dan orang lain dan
tanggungjawab terhadap harta benda.
Sikap
yang tidak bertanggungjawab terhadap orang lain seringkali dikaitkan
dengan sikap mementingkan diri sendiri. Sebagai contoh, seorang guru
mengabaikan sesi pengajarannya semata-mata kerana mahu minum di kedai
yang terletak di luar sekolah. Guru ini telah meninggalkan
tanggungjawabnya mendidik anak bangsa dengan ilmu pengetahuan yang
amat dinanti-nantikan oleh murid-muridnya.
Sikap
yang tidak bertanggungjawab terhadap harta benda pula berkait rapat
dengan merosakkan harta benda awam dan harta benda di sekolah.
Gejala-gejala seperti menconteng kerusi dan meja, membuang sampah
merata-rata, merosakkan telefon awam dan merosakkan apa sahaja yang
berada di depan mata mereka sudah menjadi lumrah dalam
masalah-masalah moral remaja sekolah.
Kesan
sikap tidak bertanggungjawab ini terhadap penghayatan nilai murni dan
amalan nilai moral adalah daripada segi individu itu sendiri.
Individu yang tidak bertanggungjawab akan terus terjerumus ke dalam
kancah masalah sosial jika tidak dibentuk dengan betul. Sikap tidak
bertanggungjawab ini akan menghancurkan diri individu itu sendiri
tanpa ada sebarang tolak ansur. Orang yang boleh mengubah situasi ini
adalah individu itu sendiri namun sejauh mana keinginan individu itu
untuk berubah ? jelaslah sudah bahawa sikap tidak bertanggungjawab
hanya akan membawa keburukan kepada individu.
Elemen
pembangunan negara dari sudut sosio-ekonomi.
Tidak
dinafikan pembangunan adalah sesuatu yang amat penting bagi
mewujudkan masyarakat dan negara yang maju. Malaysia selepas mencapai
kemerdekaan telah menumpukan perhatian untuk membangunkan ekonominya
bagi mewujudkan pembangunan sosial, keseimbangan antara kaum dan
meningkatkan pendapatan rakyat. Kesan dari pembangunan yang pesat
telah menyebabkan berlakunya proses urbanisasi, industrilisasi dan
penghijrahan masyarakat dari luar bandar ke bandar.
Kesan
positif dari pembangunan ini memang tidak dinafikan, tetapi kesan
negatifnya tetap ada, antaranya berlaku peningkatan gejala sosial di
dalam masyarakat. Krisis moral ini berlaku apabila sesetengah pihak
hanya melihat pembangunan itu dari perspektif kebendaan semata-mata
atau bertujuan untuk memaksimakan keuntungan. Mereka yang didorong
dengan motif mencari keuntungan tidak langsung peka kepada soal
pembentukan akhlak masyarakat.. Apa tidaknya, peniaga yang dahagakan
keuntungan yang berlipat kali ganda telah mengadaikan prinsip moral
menjual VCD lucah dan membuka kelab-kelab hiburan yang menghidangkan
arak secara berleluasa, wanita GRO dan tempat pengedaran pil ekstasi.
Akibatnya, ia menjadi pusat keruntuhan akhlak. Ia telah meruntuhkan
usaha-usaha pihak lain termasuk kerajaan untuk membina masyarakat
yang berakhlak mulia.
Untuk
menyelesaikan masalah di atas, kita harus kembali kepada konsep
pembangunan Islam yang holistik, iaitu meliputi aspek-aspek moral,
spiritual dan material. Pembangunan harus berorientasikan kepada
peningkatan martabat manusia sampai ke tingkat yang
setinggi-tingginya dalam semua dimensi. Aspek-aspek moral dan
material, ekonomi dan sosial serta spiritual dan fizikal tidak dapat
dipisahkan antara satu sama lain. Yang menjadi fokus utama dalam
pembangunan adalah manusianya bukan hanya dinilai dari sudut
peningkatan kadar pertumbuhan ekonomi sebagai indikator pembangunan
(Khurshid Ahmad, 1982). Melalui pendekatan pembangunan Islam yang
holistik, berorientasikan nilai dan pelbagai dimensi itu diharapkan
ia mampu membentuk akhlak masyarakat yang bukan sahaja maju dari
sudut materialnya tetapi turut maju dalam aspek akhlaknya.
Kemajuan
yang hanya menekankan satu dimensi adalah kemajuan yang tempang, yang
akhirnya akan merosakkan kemajuan kebendaan. Penumpuan yang
keterlaluan kepada aspek kebendaan hanya menjadikan manusia sebagai
binatang ekonomi seperti mana yang wujud dalam kapitalisme.
Ekonomisme merupakan dasar falsafah kapitalis Barat yang membawa
manusia menyembah kebendaan.
Keruntuhan
Institusi Kekeluargaan
Institusi
kekeluargaan yang roboh adalah antara elemen yang memberi cabaran
utama penghayatan dan amalan nilai-nilai murni. Institusi
kekeluargaan yang telah runtuh akan mendatangkan masalah yang besar
kepada amalan nilai-nilai murni remaja kerana tidak ada orang yang
akan memberitahu dan mengajar mereka apa yang baik dan apa yang
buruk.
Umum
mengetahui peranan pembentukan akhlak masyarakat tidak hanya terletak
kepada institusi formal semata-mata tanpa diiringi dan dibantu oleh
institusi keluarga. Institusi keluarga yang diterajui oleh bapa dan
ibu wajib memainkan peranan yang utama dalam membentuk akhlak
anak-anaknya, kerana masyarakat sebenarnya adalah jelmaan dari
set-set keluarga. Keruntuhan akhlak masyarakat Barat umpamanya
berpunca dari runtuhnya institusi keluarga mereka yang telah gagal
melahirkan manusia yang beradab. Hakikat ini dinyatakan oleh
Ferdinand Lundberg apabila beliau membuat kesimpulan bahawa institusi
keluarga sekarang mendekati titik kemusnahan yang menyeluruh (Tofler,
1970).
Kalau
di Barat institusi keluarga mereka sudah tidak dapat diharapkan lagi
untuk melahirkan manusia yang berakhlak, bagaimana pula realiti
institusi keluarga di negara ini?. Satu kesimpulan yang umum dapat
dibuat ialah institusi keluarga di negara ini sedang bergerak
mengikut trend di Barat. Keadaan ini disebabkan pelbagai faktor,
antaranya kesan dari pembangunan kebendaan dan pengaruh globalisasi
yang melahirkan manusia yang tidak mengambil berat soal-soal agama
dan bersifat kebendaan. Akibatnya, terdapat ibu bapa yang tidak
menghiraukan sangat soal pendidikan agama dan akhlak kepada anak-anak
mereka. Mereka beranggapan faktor utama kebahagiaan itu terletak
kepada kemewahan hidup.
Justeru
itu, mereka lebih banyak menghabiskan masa di tempat kerja dan
mempunyai sedikit masa dengan anak-anak. Anak-anak yang terabai ini
kemudiannya mencari keseronokan di luar rumah, lebih mendampingi
rakan sebaya mereka lantas dipengaruhi oleh persekitarannya yang
dominan dan akhirnya terjebak dalam krisis moral. Kadar penceraian
yang semakin meningkat, bertambahnya kes-kes penderaan terhadap
isteri, kes khalwat yang meningkat, anak lari dari rumah,
penyalahgunaan dadah yang saban tahun terus meningkat. Kesemua gejala
tersebut adalah di antara indikator-indikator berlakunya keruntuhan
dalam institusi keluarga di negara ini. Rumah tangga sudah tidak lagi
menjadi tempat aman bagi keluarga untuk menikmati kebahagiaan dan
kedamaian hidup. Rumah tangga tidak lagi menjadi ‘syurga’ tetapi
‘neraka’ yang akhirnya melahirkan gejala sosial yang telah
disebutkan.
Keharmonian
rumah tangga terletak di atas tanggungjawab kaum lelaki, tetapi
malangnya kaum lelaki yang sepatutnya berperanan sebagai ketua rumah
tangga sedang mengalami krisis kredibiliti, ramai yang dirosakkan
oleh najis dadah, suka berfoya-foya, kaki pukul dan dilanda dengan
krisis moral yang lain. Apakah lelaki begini mampu mengetuai sebuah
rumah tangga yang berperanan sebagai bapa dan suami bagi mendidik
anak dan isterinya menjadi seorang yang berakhlak? Bagi melahirkan
generasi yang berakhlak, peranan institusi keluarga amat penting ke
arah mencapai matlamat tersebut. Institusi keluarga perlu diperkasa
semula melalui pelbagai strategi sama ada dilakukan oleh pihak
kerajaan atau pertubuhan-pertubuhan agama dan sosial.
Pasangan
yang bakal mendirikan rumah tangga perlu diberi latihan secukupnya
bagi mendedahkan mereka kepada tanggungjawab suami isteri serta ilmu
dalam mengurus rumah tangga. Di Malaysia banyak pusat latihan telah
ditubuhkan, tetapi tidak ada satu pun pusat latihan yang khusus
ditubuhkan untuk memberi latihan bagi memperkasa pengurusan rumah
tangga sama ada untuk mereka yang hendak mendirikan rumah tangga atau
sudah berumahtangga. Latihan ini amat penting dilakukan bagi
menyediakan suasana rumah tangga yang mampu membentuk keperibadian
manusia unggul.
Golongan
wanita juga perlu membuat muhasabah peranan mereka yang utama pada
hari ini sama ada untuk berpartisipasi secara aktif dalam kegiatan
luar rumah dengan mengabaikan tanggungjawab asasi mereka sebagai ibu
dan isteri atau mengutamakan kedua-duanya atau menumpukan sepenuh
perhatian terhadap rumahtangga bagi mendidik anak-anak menjadi
manusia yang berguna. Apa pun zamannya, golongan wanita tidak boleh
melupakan hakikat bahawa mereka adalah mahaguru pertama kepada
anak-anaknya. Tanggungjawab mereka yang asasi adalah membentuk
generasi yang berakhlak dan berilmu pengetahuan.
Kesimpulan
Keruntuhan
akhlak dalam kalangan remaja pada hari ini akan memberikan kesan dan
impak yang begitu besar dalam masyarakat. Remaja merupakan aset utama
negara pada masa akan datang, memainkan peranan yang sangat penting
dalam pembangunan negara. Kesan jangka panjang dan jangka pendek
pasti akan berlaku seandainya remaja pada hari ini tidak tahu
bagaimana untuk membentuk dan memuliakan akhlak mereka. Akhlak
merupakan cerminan peribadi bagi diri seseorang individu.
Kiranya
individu itu mempunyai akhlak yang buruk, maka secara automatiknya
peribadi individu itu juga akan menjadi buruk. Remaja yang mempunyai
akhlak yang buruk boleh memberi kesan kepada diri sendiri,
keluarga,masyarakat, dan negara.Pelbagai langkah boleh diambil dan
dilaksanakan, tetapi apa yang lebih penting: ibu bapa mestilah
memainkan peranan dan tanggungjawab dalam mengatasi masalah
keruntuhan akhlak di kalangan remaja. Dengan kata lain, walau apapun
langkah yang diambil oleh mana-mana pihak, tanpa kerjasama daripada
ibu bapa, nescaya gejala ini sukar diatasi.
Sebagai
guru yang turut sama terlibat secara langsung dengan anak-anak kita,
kita perlu terus berusaha mendidik dan membentuk sikap, akhlak dan
moral murid kita. Jangan bosan dan jemu kerana Allah akan sentiasa
Mengetahui usaha kita. Berdoalah semoga anak-anak murid kita
terhindar dari perlakuan dan sikap yang tidak elok. Semoga Allah
memakbulkan doa kita , InsyaAllah.............
Semua orang sayangkan anak dan dek kerana sayang itulah kita perlu
memilih mana yang sesuai untuk anak kita dan mana yang tidak sesuai.
Hiduplah dengan panduan Al- Quran dan Sunnah. Pasti kita akan
berjaya.
RUJUKAN
Azman
Md Noor. (2005, Julai 16). 200 Murid Sekolah Rendah Berisiko
Dadah. Utusan Malaysia
Azman
Md Noor. Utusan Malaysia Azmi Md Deros. (2002, Disember 20). Dadah:
5 juta pelajar terdedah bahaya. Utusan Malaysia.
Crow,
L.D. and Crow, A.(1983).Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan.Dewan
Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Mohd
Dahlan A. Malek dan Ida Shafinaz Mohamed Kamil,( 2011) JENAYAH
DAN MASALAH SOSIAL DI KALANGAN REMAJA: CABARAN DAN REALITI DUNIA
SIBER Sekolah Psikologi & Kerja Sosial Universiti Malaysia
Sabah, MA Sekolah Perniagaan & Ekonomi Universiti Malaysia
Sabah.
Nor
Fatiah Binti Yunus, (2001/2002), Gejala Sosial Di Kalangan
Masyarakat Islam di Kawasan Setinggan: Kajian Di Kampung
Kerinchi, Kuala Lumpur. Penulisan Ilmiah Program Pengajian Islam,
Universiti Malaya, Kuala Lumpur
Mohd
Reduan Aslie,(1990) Jenayah Di Malaysia: Aliran, Punca Dan
Penyelesaian . AMK Interaksi Sdn Bhd. Kuala Lumpur.
Wan
Azmi Ali, (1986 ), Selangkah Ke Kubur, Penerbit Fajar Bakti
Sdn. Bhd,
Petaling
Jaya
Berita
Harian , ( 2011) Ketagih Hidu Gam Boleh Maut
Merokok
menurut perspektif Islam .
Cara
Mengatasi Gangsterisme
Remaja
Lari Rumah .
Statistik
Pembuangan Bayi
.
pembuangan-bayi-dan-langkah.html
terima kasih atas maklumat yg teliti ini(?). serius bantu utk subject isu2 kontemporari :)
ReplyDeleteNice work *thumbs up
Satu penulisan yang baik untuk dijadikan bahan pembelajaran..Terima kasih banyak-banyak...
ReplyDelete